Hej BM-vänner
Jag har skaffat en T-22-a som jag håller på att renovera och har en del frågor om denne. Motorn var för dålig för att fixa så jag fick tag i en till en T-24. Jag har bytt och undrar vad det skiljer på dessa motorer. Är det större cylindervolym på 24-an och ar det slaget som skiljer isåfall? Det fanns varken förgasare eller tändmagnet på motorn så jag har flyttat över från 22-an. Motorn går men väldigt orent. Finns det grundinställningar till förgasare och tändning och hur ska de vara isåfall? Jag har inte något luftfilter på och grenrörspackningen läcker på avgassidan. Detta påverkar kanske gången också? Har provat tändningen med stroboskoplampa men den hoppade mell 20 och 40 grader hela tiden. Stroboskop borde väl fungera på magnettändning också? Tacksam för svar
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
T-22
Moderator: Moderatorer
Re: T-22
Jag har kanske inte några "tunga" svar till dig. Men ett hjälpmedel när man skall ställa in förgasare är detta:
http://www.verktygsboden.se/specialverk ... e-plug-kit
Det är ett tändstift där isolatorn är av glas. Man ser färgen på förbränningsflamman (den varierar med luft/bränsleblandningen). Den jämför man sedan med en färgkarta som följer med och där det finns anvisningar också. En sorts "Fattigmans Lambdasond".
På YouTube finns ett flertal filmer om Colortune.
Jag har haft en sådan här. Avsikten var att använda den på min båtmotor. Men jag kom aldrig till skott med att göra det. Båten har jag sålt och Colortunesatsen har jag givit bort.
http://www.verktygsboden.se/specialverk ... e-plug-kit
Det är ett tändstift där isolatorn är av glas. Man ser färgen på förbränningsflamman (den varierar med luft/bränsleblandningen). Den jämför man sedan med en färgkarta som följer med och där det finns anvisningar också. En sorts "Fattigmans Lambdasond".
På YouTube finns ett flertal filmer om Colortune.
Jag har haft en sådan här. Avsikten var att använda den på min båtmotor. Men jag kom aldrig till skott med att göra det. Båten har jag sålt och Colortunesatsen har jag givit bort.