Sådant här måste man nästan se på plats och själv känna på och undersöka. Men en hypotes från min sida kan vara att fördelaren är mekaniskt utsliten. Om du inte har bytt den så är den ju 55 år. Axeln i fördelaren är lagrad. Det slits ju med tiden och axeln rör sig okontrollerat radiellt. Det gör att avståndet för brytarspetsarna blir lite hur som helst och ibland inte alls.
Om du öppnar fördelarlocket och känner på axeln om den går att rubba i sidled så har du kommit rätt på felet. Det skall inte vara något glapp i axeln.
Nu vet inte jag något om tillgång på originalreservdelar till din traktor, men jag vet att det finns moderna ersättare.
http://www.123ignition.se/produkter.php Skrolla långt ner på sidan. Där finns en modell som passar din motor. Det är alltså en helt ny fördelare och den är brytarlös och helt elektronisk. Du ställer in tändningen en gång vid monteringen. Sedan behöver du inte röra den biten något mer under traktorns livstid*. Den kostar några tusenlappar, men om du avser att behålla traktorn framöver så är det väl investerade pengar. (Och vad kostar en ny original Bosch?)
*Underhållsfritt är det inte, det är inga tändsysten i dagens moderna bilar heller. Du bör i vanlig ordning hålla koll på tändstift, tändkablar och fördelarlock/rotor. Men det blir inget eller mycket lite mekaniskt slitage på fördelaren. Det finns andra mycket bra egenskaper också med en elektronisk tändning, men det tar vi en annan gång.
Detta är som sagt en hypotes från min sida. Felet kan naturligtvis vara något helt annat, men känn på fördelaraxeln om den glappar eller inte.
Och några ord om startgas. Nu fick du det att fungera och den tände på det. Och det var ju bra. Men normalt är det så här att man skall inte överdosera med startgas för att det kommer in på cylinderväggarna och löser upp oljefilmen från motorljan som finns där. Nu var det här en engångsföreteelse så det torde inte har blivit något allvarligt med det. Men rent generellt kan det vara bra att känna till.