Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Startproblem BM 425 Terrier
Moderator: Moderatorer
Startproblem BM 425 Terrier
Hej!
Min Terrier från -57 vill inte starta. Jag körde med den häromdagen och då var det svårigheter att "hålla den vid liv". Den baksmällde och gick ojämnt. När jag sen stängde av den gick det senare inte att starta den igen. Startmotorn går runt som vanligt med inte tillstymmelse till tändning.
Har någon en idé om vad det kan vara för fel?
Tacksam för snabba svar då träden står och väntar på bortforsling
Min Terrier från -57 vill inte starta. Jag körde med den häromdagen och då var det svårigheter att "hålla den vid liv". Den baksmällde och gick ojämnt. När jag sen stängde av den gick det senare inte att starta den igen. Startmotorn går runt som vanligt med inte tillstymmelse till tändning.
Har någon en idé om vad det kan vara för fel?
Tacksam för snabba svar då träden står och väntar på bortforsling
Re: Startproblem BM 425 Terrier
Kan du förklara vad du menar med: "inte tillstymmelse till tändning".
Betyder det att det inte finns någon gnista i tändstiften, eller betyder det att den inte vill tända i startförsöken?
I sådan här felsökning finns det ett "universalmedel". Startgas. Startar den på startgas (och går några sekunder) men inte på sitt ordinarie bränsle, så är det ett fel på bränsletillförseln. Någonstans alltifrån tanken och in i motorn förbi förgasaren.
Vet man till 100% att bränslsystemet är OK, och den ändå inte startar på startgas så är det fel på tändningen. Och det finns ju en del som kan fela där också.
Börja med gnistan i tändstiften. Gå sedan bakåt och kontrollera fördelaren och tändspolen (om du nu har batteritändning?) Har du magnettändning så blir det kanske lite annaorlunda, men felsökningen med startgas gäller ändå. Gå vidare bakåt ända till batteriet.
Fel i bränsleförsörjningen kan man ibland kontrollera genom att lossa luftrenaren och andra delar så att man ser rätt in i förgasaren. Skvätter det bensindroppar och bensinångor där vid crankning så fungerar bränslet så långt. Det kan vara förgasarinställningar och annat som gör att den inte tänder. Dom kan ha rubbats eller "hoppat ur".
OBS! Håll inte ansiktet för nära förgasaren om den skulle baktända vid det här försöket. Det kan hända så om tändningen har kommit ur läge.
Betyder det att det inte finns någon gnista i tändstiften, eller betyder det att den inte vill tända i startförsöken?
I sådan här felsökning finns det ett "universalmedel". Startgas. Startar den på startgas (och går några sekunder) men inte på sitt ordinarie bränsle, så är det ett fel på bränsletillförseln. Någonstans alltifrån tanken och in i motorn förbi förgasaren.
Vet man till 100% att bränslsystemet är OK, och den ändå inte startar på startgas så är det fel på tändningen. Och det finns ju en del som kan fela där också.
Börja med gnistan i tändstiften. Gå sedan bakåt och kontrollera fördelaren och tändspolen (om du nu har batteritändning?) Har du magnettändning så blir det kanske lite annaorlunda, men felsökningen med startgas gäller ändå. Gå vidare bakåt ända till batteriet.
Fel i bränsleförsörjningen kan man ibland kontrollera genom att lossa luftrenaren och andra delar så att man ser rätt in i förgasaren. Skvätter det bensindroppar och bensinångor där vid crankning så fungerar bränslet så långt. Det kan vara förgasarinställningar och annat som gör att den inte tänder. Dom kan ha rubbats eller "hoppat ur".
OBS! Håll inte ansiktet för nära förgasaren om den skulle baktända vid det här försöket. Det kan hända så om tändningen har kommit ur läge.
Re: Startproblem BM 425 Terrier
Jag provade att spruta in en massa startgas i förgasaren och efter några försök startade den faktiskt, men den går väldigt ojämnt, speciellt på höga varv. På tomgång är det svårt att hålla den igång, också det pga ojämnheten i motorn (tror jag).
På högre varv misständer den och låter allmänt illa. Jag filmade en snutt för att kunna beskriva hur den låter. Kolla gärna på klippet och återkom snälla med vad det kan vara för fel och hur man i så fall åtgärdar det.
Film/Ljud på den ojämna gången
Mycket tacksam för svar!
På högre varv misständer den och låter allmänt illa. Jag filmade en snutt för att kunna beskriva hur den låter. Kolla gärna på klippet och återkom snälla med vad det kan vara för fel och hur man i så fall åtgärdar det.
Film/Ljud på den ojämna gången
Mycket tacksam för svar!
Re: Startproblem BM 425 Terrier
Sådant här måste man nästan se på plats och själv känna på och undersöka. Men en hypotes från min sida kan vara att fördelaren är mekaniskt utsliten. Om du inte har bytt den så är den ju 55 år. Axeln i fördelaren är lagrad. Det slits ju med tiden och axeln rör sig okontrollerat radiellt. Det gör att avståndet för brytarspetsarna blir lite hur som helst och ibland inte alls.
Om du öppnar fördelarlocket och känner på axeln om den går att rubba i sidled så har du kommit rätt på felet. Det skall inte vara något glapp i axeln.
Nu vet inte jag något om tillgång på originalreservdelar till din traktor, men jag vet att det finns moderna ersättare.
http://www.123ignition.se/produkter.php Skrolla långt ner på sidan. Där finns en modell som passar din motor. Det är alltså en helt ny fördelare och den är brytarlös och helt elektronisk. Du ställer in tändningen en gång vid monteringen. Sedan behöver du inte röra den biten något mer under traktorns livstid*. Den kostar några tusenlappar, men om du avser att behålla traktorn framöver så är det väl investerade pengar. (Och vad kostar en ny original Bosch?)
*Underhållsfritt är det inte, det är inga tändsysten i dagens moderna bilar heller. Du bör i vanlig ordning hålla koll på tändstift, tändkablar och fördelarlock/rotor. Men det blir inget eller mycket lite mekaniskt slitage på fördelaren. Det finns andra mycket bra egenskaper också med en elektronisk tändning, men det tar vi en annan gång.
Detta är som sagt en hypotes från min sida. Felet kan naturligtvis vara något helt annat, men känn på fördelaraxeln om den glappar eller inte.
Och några ord om startgas. Nu fick du det att fungera och den tände på det. Och det var ju bra. Men normalt är det så här att man skall inte överdosera med startgas för att det kommer in på cylinderväggarna och löser upp oljefilmen från motorljan som finns där. Nu var det här en engångsföreteelse så det torde inte har blivit något allvarligt med det. Men rent generellt kan det vara bra att känna till.
Om du öppnar fördelarlocket och känner på axeln om den går att rubba i sidled så har du kommit rätt på felet. Det skall inte vara något glapp i axeln.
Nu vet inte jag något om tillgång på originalreservdelar till din traktor, men jag vet att det finns moderna ersättare.
http://www.123ignition.se/produkter.php Skrolla långt ner på sidan. Där finns en modell som passar din motor. Det är alltså en helt ny fördelare och den är brytarlös och helt elektronisk. Du ställer in tändningen en gång vid monteringen. Sedan behöver du inte röra den biten något mer under traktorns livstid*. Den kostar några tusenlappar, men om du avser att behålla traktorn framöver så är det väl investerade pengar. (Och vad kostar en ny original Bosch?)
*Underhållsfritt är det inte, det är inga tändsysten i dagens moderna bilar heller. Du bör i vanlig ordning hålla koll på tändstift, tändkablar och fördelarlock/rotor. Men det blir inget eller mycket lite mekaniskt slitage på fördelaren. Det finns andra mycket bra egenskaper också med en elektronisk tändning, men det tar vi en annan gång.
Detta är som sagt en hypotes från min sida. Felet kan naturligtvis vara något helt annat, men känn på fördelaraxeln om den glappar eller inte.
Och några ord om startgas. Nu fick du det att fungera och den tände på det. Och det var ju bra. Men normalt är det så här att man skall inte överdosera med startgas för att det kommer in på cylinderväggarna och löser upp oljefilmen från motorljan som finns där. Nu var det här en engångsföreteelse så det torde inte har blivit något allvarligt med det. Men rent generellt kan det vara bra att känna till.
Re: Startproblem BM 425 Terrier
Tack för ditt utförliga svar, revert!
Jag ska genast och och känna på axeln. Det är kanske där problemet sitter.
Daisel: Nä, jag har inte rengjort förgasaren. Jag vill veta i vilken ände jag ska börja felsöka. Visar det sig att det är fel på fördelaren så kanske det ställer till mer än vad det ger att ta loss och rengöra förgasaren (med risk för att inställningarna blir knas efteråt...). Men jag tackar för ditt svar! Det blir plan B, om jag inte känner nåt glapp i fördelaren.
Jag ska genast och och känna på axeln. Det är kanske där problemet sitter.
Daisel: Nä, jag har inte rengjort förgasaren. Jag vill veta i vilken ände jag ska börja felsöka. Visar det sig att det är fel på fördelaren så kanske det ställer till mer än vad det ger att ta loss och rengöra förgasaren (med risk för att inställningarna blir knas efteråt...). Men jag tackar för ditt svar! Det blir plan B, om jag inte känner nåt glapp i fördelaren.
Re: Startproblem BM 425 Terrier
Det glappade inget, "tyvärr"...
Jag tog en bild som kanske säger någon av er nåt?
Jag tog en bild som kanske säger någon av er nåt?
- Bilagor
-
- 45827_image_1.jpg (313.05 KiB) Visad 6545 gånger
Re: Startproblem BM 425 Terrier
Förgasaren! köper inte att ett glapp i fördelaren kommer så plötsligt, ett sådant fel ska komma smygande, ditt fenomen däremot tyder på förgasar problem, mest troligt smuts. Gör rent noga, blås rent alla kanaler och ta isär munstycken och gör rent, håll koll på inställningarna bara.
hej, jag
Re: Startproblem BM 425 Terrier
Visserligen börjar jag se lite sådär,men ser det inte ut att vara stort avstånd på brytarna?
Kan vara värt att kolla.
Mvh anders
Kan vara värt att kolla.
Mvh anders
Re: Startproblem BM 425 Terrier
Daisel: Kan du precisera hur man ska ha koll på inställningarna?
Re: Startproblem BM 425 Terrier
Räkna varv på alla justerbara munstycken, märka rörliga lägen, hålla koll på vilket spår eventuella clips sitter i.
Jobba lugnt och på en ren bänk. Mycket rengörings sprej och tryckluft, försök kolla i alla små hål så det inte sitter skit kvar efter blåsning
Jobba lugnt och på en ren bänk. Mycket rengörings sprej och tryckluft, försök kolla i alla små hål så det inte sitter skit kvar efter blåsning
hej, jag