Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Varm hydrauoloja bm 350
Moderator: Moderatorer
Varm hydrauoloja bm 350
När jag kört vedklyv i några timmar med min boxer så blir hydrauloljan väldigt varm med resultatet att klyvens slangar blir mjuka och glider av. Sedan får man duscha.
Ska det vara så eller är detta ytterligare ett tecken på att jag egentligen borde skrota den där skittraktorn? (Egentligen måste det ju vara en väldigt bra traktor eftersom den trots 40 år av vanskötsel fortfarande går att starta)
Ska det vara så eller är detta ytterligare ett tecken på att jag egentligen borde skrota den där skittraktorn? (Egentligen måste det ju vara en väldigt bra traktor eftersom den trots 40 år av vanskötsel fortfarande går att starta)
Martin
Jag är inne på sama linje som daisel.
Att oljan blir varm är naturligt men hur är det med slangarna? Min erfarenhet är att en slang inte glider av om den är rätt hopsatt. Däremot finns det många varianter av kopplingar. De som pressas är det sällan problem med men de som skruvas ihop finns vad jag vet två modeller av. De där slangen ska skalas och de där slangen inte ska skalas. Blandar man ihop de modellerna, framförallt om man skalar slangen till en koppling som inte ska ha skalad slang kan jag tänka mig att de kan glida ur.
Kolla med en hydraulfirma vad du har för grejor och du kan också få lite tips där om hur du får slangar som håller.
Att oljan blir varm är naturligt men hur är det med slangarna? Min erfarenhet är att en slang inte glider av om den är rätt hopsatt. Däremot finns det många varianter av kopplingar. De som pressas är det sällan problem med men de som skruvas ihop finns vad jag vet två modeller av. De där slangen ska skalas och de där slangen inte ska skalas. Blandar man ihop de modellerna, framförallt om man skalar slangen till en koppling som inte ska ha skalad slang kan jag tänka mig att de kan glida ur.
Kolla med en hydraulfirma vad du har för grejor och du kan också få lite tips där om hur du får slangar som håller.
Att slangarna inte är fastsatta ordentligt kan jag gärna erkänna. Tryckslangen är schysst men returen sitter med vanliga slangklammor. Det har den alltid gjort (sedan den började hoppa av så har jag investerat i nya, dubbla klammor). Men tidigare har jag inte haft problem med att slangen hoppat av så jag misstänker att oljan blir varmare nu än för ett år sedan. Så är det med allt på den här traktorn. Den har antagligen inte gått särskilt hårt till jag övertog den för några år sedan och nu får den jobba för jämnan. Allt rasar nu och därför misstänkte jag att det kunde vara något lager eller så som är paj och det är därför det blir så varm. Det går inte att ta i hydraultanken, men jag vet inte, kanske är det normalt.
Martin
Hmm
Låter lite mysko förståss. Returen ska det ju inte vara något större tryck på så den slangen borde inte hoppa tycker jag. Du har inte fått något stopp någonstans som gör att du får ett tryck i slangen som är högre än normalt? Fast det är klart, då borde inte kolven gå tillbaka som den ska.
Jag tycker att lagerhaveri och liknande borde ge sig tillkänna som lägre tryck, dvs klyven skulle bli klen, men kanske....
Låter lite mysko förståss. Returen ska det ju inte vara något större tryck på så den slangen borde inte hoppa tycker jag. Du har inte fått något stopp någonstans som gör att du får ett tryck i slangen som är högre än normalt? Fast det är klart, då borde inte kolven gå tillbaka som den ska.
Jag tycker att lagerhaveri och liknande borde ge sig tillkänna som lägre tryck, dvs klyven skulle bli klen, men kanske....
Ralle, ursäkta ett dumhuvud men jag förstår inte hur du menar. Med tanke på hur allt annat är på min traktor (och vedklyv) så kan det absolut vara felkopplat någonstans. Jag blir jätteglad om du förklarar så att även jag begriper. Jag kan ingenting om hydraulik. Fågan är om jag ens förtjänar att äga en boxer.
Kan ake64 också vara inne på ett bra spår? Det är ett visst tryck i returen. Kan det vara någon förträngning, typ en kärvande ventil? Finns det något efter returintaget eller gå det rakt ner i tanken? Då måste det väl vara själva kopplingens backventil som inte öppnar sig som den ska?
Kan ake64 också vara inne på ett bra spår? Det är ett visst tryck i returen. Kan det vara någon förträngning, typ en kärvande ventil? Finns det något efter returintaget eller gå det rakt ner i tanken? Då måste det väl vara själva kopplingens backventil som inte öppnar sig som den ska?
Martin
Jag ska försöka förklara:
När kolven är i ändläge ska ju oljan cirkulera runt genom ventilen i klyven och tillbaka till traktorn. (konstantflödessystem).
Detta under förutsättning att du har en ventil och spak på klyven, men det förutsätter jag...?
Om inte ventilen är rätt justerad kommer det i stället bli tvärstopp i hydrauliken, och en övertrycksventil i traktorn kommer att öppna, vilket inte är bra längre stunder.
Dock kommer i detta fall inte returslangen vara trycksatt, och bör därför inte hoppa av, däremot kommer oljan bli varm väldigt fort!
Men detta kan du höra på traktorn, är allt som det ska så ska traktorn "lastas av" när kolven stannat i "viloläge".
Är det så som jag beskrivit kommer traktormotorn i stället att börja gå tungt när kolven stannat.
När kolven är i ändläge ska ju oljan cirkulera runt genom ventilen i klyven och tillbaka till traktorn. (konstantflödessystem).
Detta under förutsättning att du har en ventil och spak på klyven, men det förutsätter jag...?
Om inte ventilen är rätt justerad kommer det i stället bli tvärstopp i hydrauliken, och en övertrycksventil i traktorn kommer att öppna, vilket inte är bra längre stunder.
Dock kommer i detta fall inte returslangen vara trycksatt, och bör därför inte hoppa av, däremot kommer oljan bli varm väldigt fort!
Men detta kan du höra på traktorn, är allt som det ska så ska traktorn "lastas av" när kolven stannat i "viloläge".
Är det så som jag beskrivit kommer traktormotorn i stället att börja gå tungt när kolven stannat.
Nu rör vi oss snarare i vedklyven och det kanske inte har så mycket med traktorn att göra. Traktorn låter ansträngd när klyvens kolv är helt utsträckt (men inte när den är helt indragen). Om jag förstått rätt så ska det inte vara så utan det är en ventil i vedklyven som ska justeras.
I så fall är det väl bara för mig att skruva isär vedklyven och tacka för all hjälp.
I så fall är det väl bara för mig att skruva isär vedklyven och tacka för all hjälp.
Martin
Nja... Jag skulle nog vilja påstå att det är precis så det SKA vara!Smissarve skrev:Nu rör vi oss snarare i vedklyven och det kanske inte har så mycket med traktorn att göra. Traktorn låter ansträngd när klyvens kolv är helt utsträckt (men inte när den är helt indragen). Om jag förstått rätt så ska det inte vara så utan det är en ventil i vedklyven som ska justeras.
I så fall är det väl bara för mig att skruva isär vedklyven och tacka för all hjälp.
Så då är nog allt rätt justerat!