Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

knäpper från magnetaxeln.

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

johan_84

knäpper från magnetaxeln.

Inlägg av johan_84 »

När man försöker starta T22an så knäpper det i ingående axel/medbringaren en gång per varv. Är det nått glapp eller trasigt tro eller ska de vara så?
bmbamse

Re: knäpper från magnetaxeln.

Inlägg av bmbamse »

Det ska vara så! Det är impulskopplingen som sitter i magneten. Det är en fjäderanordning som vid lågt varvtal (läs start med dåligt batteri eller vev) "hakar fast" så att magneten står still och en mellanvarande fjäder spänns av ingående axeln i magneten. När axeln har vridits en bit (vet ej hur långt) så släpper hakarna och magneten vrids runt av fjädern med en jädra skjuts så att det alstras en bra gnista trots lågt startvarv.

Den där mekanismen kopplas ur av centrifugalvikter när motorn går av sig själv.
johan_84

Inlägg av johan_84 »

Tackar. Tur jag hittade detta forum
bmbamse

Inlägg av bmbamse »

Så lite så!

En liten varning kan vara på sin plats! Den dagen man får för sig att börja mixtra med magneten, typ: byta brytare/kondensator eller ställa brytavståndet, och efter fullbordat verk i oförstånd vrider runt magneteländet för att kolla att allt beter sig som man tänkt och samtidigt råkar ha fingrarna på fel ställe så kan man få sig en riktigt obehaglig överraskning när fjädern "släpper" och man får X antal hundra volt genom näven...

-Jag har provat! =(
johan_84

Inlägg av johan_84 »

alla tips är välkommna. hoppas jag slipper vara där och pilla. men ska jag de ska jag bygga om till batteritändning.
Låst