Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
T22
Moderator: Moderatorer
Re: T22
De är mekaniska. Oljetrycksmätaren är en "vanlig" manometer, det går ett grant rör från blocket till mätarn, medans temperaturmätarn har jag aldrig begripit mig på hur den funkar... Det bukar vara nå's slags metallfläta mellan givaren och mätaren.
Kanske finns någon här som kan berätta hur tempen tas på dem! =)
Kanske finns någon här som kan berätta hur tempen tas på dem! =)
Re: T22
Detta blir lite av en spekulation, för jag har inget exemplar att kolla på. Men alla äldre fordon hade "mekaniska" tempmätare fram till ungefär 60-talet då elektroniken gjorde lite nya framsteg och blev vanligare i alla fordon.
En "mekanisk" tempmätare är jämförbar med en vanlig gammaldags termometer. Glasbubblan längst ner motsvaras av den delen som sitter i motorblocket. Sedan kommer det ett långt mässingsrör, ofta omspunnet med en flätad skärm som skydd. Skärmen har alltså ingen mätfunktion i sammanhanget. Det här mässingsröret motsvaras av det smala glasröret i termometern. Mätaren i fordonen avslutas med en manometer, alltså en spiral/snäckvriden anordning som vider axeln på en visarnål efter trycket i mässingsröret. Värmen gör alltså trycket. I våran glastermometer visar det bara höjden på innehållet mot en skala och anger ett gradtal. Men det är samma grundprincip. I glastermometrarna var det ju förr kvicksilver, men det är numera ersatt med färgad sprit. I motortermometrarna är det eter.
Det här mässingsröret är ömtåligt och den minsta läcka gör ju att mätaren slutar fungera. Dom går att laga och återfylla, men det är inte billigt*.
Dagens elektriska tempmätare, som är det dominerande, styrs av ett motstånd som ändrar värde med temperaturen. Motståndet sitter i känselkroppen på samma sätt som med etertempgivaren. Och instrumentet i panelen är då en ohmmeter. Enkelt och driftsäkert.
*Instrument Jige i Leksand bl.a gör sådant, om någon har ett sådant behov.
En "mekanisk" tempmätare är jämförbar med en vanlig gammaldags termometer. Glasbubblan längst ner motsvaras av den delen som sitter i motorblocket. Sedan kommer det ett långt mässingsrör, ofta omspunnet med en flätad skärm som skydd. Skärmen har alltså ingen mätfunktion i sammanhanget. Det här mässingsröret motsvaras av det smala glasröret i termometern. Mätaren i fordonen avslutas med en manometer, alltså en spiral/snäckvriden anordning som vider axeln på en visarnål efter trycket i mässingsröret. Värmen gör alltså trycket. I våran glastermometer visar det bara höjden på innehållet mot en skala och anger ett gradtal. Men det är samma grundprincip. I glastermometrarna var det ju förr kvicksilver, men det är numera ersatt med färgad sprit. I motortermometrarna är det eter.
Det här mässingsröret är ömtåligt och den minsta läcka gör ju att mätaren slutar fungera. Dom går att laga och återfylla, men det är inte billigt*.
Dagens elektriska tempmätare, som är det dominerande, styrs av ett motstånd som ändrar värde med temperaturen. Motståndet sitter i känselkroppen på samma sätt som med etertempgivaren. Och instrumentet i panelen är då en ohmmeter. Enkelt och driftsäkert.
*Instrument Jige i Leksand bl.a gör sådant, om någon har ett sådant behov.
Re: T22
Hej,
Jag köpte mekaniska mätare på oie,kostade under 200hundringen styck.
http://www.veterandelar.net/Produkt?Ide ... hid=672137
http://www.veterandelar.net/Produkt?Identifier=881396
/Christian
Jag köpte mekaniska mätare på oie,kostade under 200hundringen styck.
http://www.veterandelar.net/Produkt?Ide ... hid=672137
http://www.veterandelar.net/Produkt?Identifier=881396
/Christian
Re: T22
Annars går det ju att köpa en tempmätare på typ Biltema eller liknande också, men det blir ju inte "original" på samma sätt. Jag har nåt sånt på min Victor sen typ 15 år tillbaka (inte biltema)
Men är de mekaniska inte dyrare än så och går att få tag i så...
Men är de mekaniska inte dyrare än så och går att få tag i så...