Jag har ett litet mindre jordbruk som jag driver vid sidan av annan verksamhet. Jag är mycket oerfaren av traktorer och litar till goda vänners kunskaper.
Jag köpte för ett tag sedan en Boxer, BM 450, -61, för att driva några mindre hömaskiner.
Jag testade igår för första gången att köra med kraftuttaget. Bakom hade jag monterat en äldre modell av rotorslåtter, Taarup 204, 180 cm.
Den klippte någon meter i starten, men sedan hasade balken över gräset utan resultat. Jag hade ställt in handgasen på max, för att få kraftuttaget att verka med önskade 540 varv, enl. instruktion.
Jag provade att ställa in slåttermaskinen i olika höjdlägen med hjälp av att vrida på dragstången, men inte ett strå orkade den med att klippa
Jag upplevde såsom att kraftuttagets axel slirade på något sätt, att den slöade liksom...
Kopplingsspaken verkar dessutom vara ur funktion, kan tilläggas. Jag hittar inga lägen där den så att säga glider in med ett knyck, den "hänger i luften". Jag har jämfört med en annan Boxer traktor med samma konstruktion.
Det kan ju vara en tillfällighet och kanske saknar relevans för att kraftuttaget inte orkar med.
När jag körde igår så lade jag i växeln för oberoende körning av kraftuttaget, innan jag startade motorn.
Jag har ställt frågan, och alla säger att Boxern ska orka med att driva slåtterbalken i 540 varv vid kraftuttag.
Finns någon som har en fundering till svar
Micke
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
kraftuttaget "slirar"
Moderator: Moderatorer
Re: kraftuttaget "slirar"
Hej,
Det skulle kunna vara så att väljarspaken i gick in riktigt. I instruktionsboken står det ungefär så här: "Med motorn gående på låg tomgång, för därpå försiktigt väljarspaken till fråmre läget. Kraftuttaget kan sedan manövreras med kopplingsspaken" alltså den bakre.
Vad jag menar är att det är mycket lättare att få väljarspaken att gå i rätt läge om motern går på låg tomgång istället för att vara avstängd.
540 rpm får du vid 1500 rpm på motorn inte full gas.
Är det så att väljarspaken har gått in i rätt läge och ändå inte kraftuttaget fungerar så måste sannolikt kopplingen som manövreras av kopplingsspaken justeras.
Lycka till
Bosse P
Det skulle kunna vara så att väljarspaken i gick in riktigt. I instruktionsboken står det ungefär så här: "Med motorn gående på låg tomgång, för därpå försiktigt väljarspaken till fråmre läget. Kraftuttaget kan sedan manövreras med kopplingsspaken" alltså den bakre.
Vad jag menar är att det är mycket lättare att få väljarspaken att gå i rätt läge om motern går på låg tomgång istället för att vara avstängd.
540 rpm får du vid 1500 rpm på motorn inte full gas.
Är det så att väljarspaken har gått in i rätt läge och ändå inte kraftuttaget fungerar så måste sannolikt kopplingen som manövreras av kopplingsspaken justeras.
Lycka till
Bosse P
Re: kraftuttaget "slirar"
men går kraftuttaget när du inte har slåttern kopplad? om den gör det men inte orkar gå med den kopplad måste du spänna
inkopplingskraften på kopplingspaken dvs trycket mot lammelerna, vilket görs innanför dom två stora bultarna brevid kraftuttaget, dom har fyrkantiga uttag så du får ta ett spärrskaft utan hylsa på och skruva upp dom med
Sen så lägg ur kopplingsspaken och lägg väljarspaken i friläge. sen ser du när du kollar in i hålen(en lampa är bra att ha)
att det är som en rund skiva med halvrunda jack runt om, och vrir du på kraftuttaget så ser du på nån av jackena att det sitter ett runt stift vrid kraftuttaget så det stiftet kommer mitt för det nedersta hålet, sen kan du lägga i kraftuttaget på väljarspaken(bara för att det inte ska snurra när du justerar) sen tar du en lång skruvmejsel och trycker in det svarta runda stiftet och sen bör du ha en till mejsel och vrida hela den runda plattan samtidigt som du håller runda stiftet intryckt du ska alltså vrida plattan tills ett nytt uttag för stiftet kommer mitt för.
på så viss justerar du plattan inåt(mer press på lammelerna) eller utåt(mindre press) hela den runda plattan sitter på en gängad stång och den har samma gäng som en vanlig skruv å mutter så du ska alltså vrida in plattan, 1-3 hack räcker
se bara till så stiftet sittter i ett nytt jack på plattan annars snurrar plattan när du kör och då vet jag inte vad som kan hända
Edit: när du kör med traktorn utan att använda kraftuttaget så ska väljarspaken(den brevid växelspaken) stå i friläge men kopplingsspaken(den brevid/bakom sitsen) ska vara inkopplad alltså nere. det är för att lammelerna ska ligga i press då håller dom sig plana och livsslängden blir mycket längre.
Men sen när du ska använda kraftuttaget igen så drar du ur kopplingspaken(alltså uppåt) och sen lägger i väljarspaken och sen drar ner kopplingsspaken.
Och när du lägger i kraftuttaget så ska du inte hålla motorn på böttvarv dvs 630-660rpm på kraftuttaget då sliter du sänder lammelerna till slut utan traktorn ska gå på tomgång om det inte blir för tungt i starten(annars får du höjja varvet något) och en sänker du ner slåttern så den inte startar nere i gräset
Och arbetsvarvet är 1500rpm på motorn och det är 540rpm på kraftuttaget så lättast är om du justerar handgasen till 1500rpm när du kör sen om du måste gasa mer så trycker du bara på fotgasen
Mvh
inkopplingskraften på kopplingspaken dvs trycket mot lammelerna, vilket görs innanför dom två stora bultarna brevid kraftuttaget, dom har fyrkantiga uttag så du får ta ett spärrskaft utan hylsa på och skruva upp dom med
Sen så lägg ur kopplingsspaken och lägg väljarspaken i friläge. sen ser du när du kollar in i hålen(en lampa är bra att ha)
att det är som en rund skiva med halvrunda jack runt om, och vrir du på kraftuttaget så ser du på nån av jackena att det sitter ett runt stift vrid kraftuttaget så det stiftet kommer mitt för det nedersta hålet, sen kan du lägga i kraftuttaget på väljarspaken(bara för att det inte ska snurra när du justerar) sen tar du en lång skruvmejsel och trycker in det svarta runda stiftet och sen bör du ha en till mejsel och vrida hela den runda plattan samtidigt som du håller runda stiftet intryckt du ska alltså vrida plattan tills ett nytt uttag för stiftet kommer mitt för.
på så viss justerar du plattan inåt(mer press på lammelerna) eller utåt(mindre press) hela den runda plattan sitter på en gängad stång och den har samma gäng som en vanlig skruv å mutter så du ska alltså vrida in plattan, 1-3 hack räcker
se bara till så stiftet sittter i ett nytt jack på plattan annars snurrar plattan när du kör och då vet jag inte vad som kan hända
Edit: när du kör med traktorn utan att använda kraftuttaget så ska väljarspaken(den brevid växelspaken) stå i friläge men kopplingsspaken(den brevid/bakom sitsen) ska vara inkopplad alltså nere. det är för att lammelerna ska ligga i press då håller dom sig plana och livsslängden blir mycket längre.
Men sen när du ska använda kraftuttaget igen så drar du ur kopplingspaken(alltså uppåt) och sen lägger i väljarspaken och sen drar ner kopplingsspaken.
Och när du lägger i kraftuttaget så ska du inte hålla motorn på böttvarv dvs 630-660rpm på kraftuttaget då sliter du sänder lammelerna till slut utan traktorn ska gå på tomgång om det inte blir för tungt i starten(annars får du höjja varvet något) och en sänker du ner slåttern så den inte startar nere i gräset
Och arbetsvarvet är 1500rpm på motorn och det är 540rpm på kraftuttaget så lättast är om du justerar handgasen till 1500rpm när du kör sen om du måste gasa mer så trycker du bara på fotgasen
Mvh
Re: kraftuttaget "slirar"
Ursäkta att jag kapar tråden, men är det alltid så att man har 540 varv på kraftuttag vid 1500 varv på motorn?
Hur är det på min BM 36 ifrån -52?
Hur är det på min BM 36 ifrån -52?