Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Termostat 1113-motor
Moderator: Moderatorer
Termostat 1113-motor
Hej tanter och Gubbar! Här kommer en fråga om termostatens öppningstemperatur. Jag har svårt att få motorn upp i arbetstemperatur och mätte i kylen till 44 grader celsius efter en lång varmkörning, det ger knappt utslag på mätaren. Jag tog då ur termostaten och lade den i kallt vatten tillsammans med en termometer och värmde sedan upp vattnet till 100 grader och kunde då konstatera att termostaten öppnar vid ca 78 grader och det är väl okej men: varför blir inte motorn varm? Kan man vända termostaten fel i termostathuset? Den satt med öppningen upp mot övre kylarslangen, är det rätt eller fel? Jag trodde när jag tog ur termostaten att den var trasig och stod i öppet läge hela tiden, men vad jag då som ovan konstaterat, är ju att den fungerar!!!
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 12 november 2008, 13:12
- Ort: Oskarstr
Tjena
Termostaten går att vända fel på de flesta motorer.
Testa med att vända termostaten, och kolla om han kommer upp i temperatur.
Jag är en sådan som måste se grejerna för att kunna förklara bra, tyvär.
Bara och testa sig fram.
Ska kolla i 350 boken när jag kommer hem ikväll om man kan se.
MVH/Daniel
Termostaten går att vända fel på de flesta motorer.
Testa med att vända termostaten, och kolla om han kommer upp i temperatur.
Jag är en sådan som måste se grejerna för att kunna förklara bra, tyvär.
Bara och testa sig fram.
Ska kolla i 350 boken när jag kommer hem ikväll om man kan se.
MVH/Daniel
Plockade som sagt isär termostathuset och gjorde ren termostaten, bytte packningen inne i termostathus-locket och efter det så har tempen stigit något, Den läckte antagligen igenom eftersom den inre packningen var väldigt torr. Dock är jag inte riktigt nöjde med arbetstempem då den sjunker när motorn står på tomgång. Nu till nästa fråga är det någon som bytt termostat och satt i någon annan än original, den är ju så förbannat dyr, nästan 1.000:- hos OiE. Finns det någon biltermostat som passar? Jag bytte termostat på min 36:a en gång och har för mej att jag satte i en till Mercedes. Vad jag är ute efter är om någon vet exakt vilken termostat som kan passa så att jag slipper skruva ur termostaten och ta med till butiken och visa
Re: Termostat 1113-motor
Jaha, då har jag löst problemet om någon vill veta! Man går till närmaste biltillbehörsfirma och köper en termostat benämnd TH1535.87J (87 grader) borrar ett 3,5 mm hål i termostatlocket, smärkglar ned flänsen en aning och filar bort graderna som blir, knackar till en packning och vips har man en fungerande termostat, lite pill är det ju, men kostnaden är ca 200:- mot ca 600:- för en originaltermostat. Den termostat jag skaffade är för övrigt till Mercedes!