Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Kylarvatten ur avgasröret!

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

hwessinx

Kylarvatten ur avgasröret!

Inlägg av hwessinx »

Mitt första inlägg.
Jag har en BM36 ca -52. Har gått som en klocka och startat under alla omständigheter, även vid -20 med litet startgashjälp. Under förra hösten stod den på tomgång och gradvis under kanske 30 sek minskade varvtalet tills motorn bara stannade. Efter det gick det inte att få igång traktorn alls. Den fick stå till i våras varpå jag gjorde ett nytt försök. Då efter ett par riktigt ansträngande motorvarv (lät det som) med startmotorn, kom glykolfärgat vatten ur avgasröret. (Trist). Då tog jag för givet att topplockspacningen gått. Så nu har jag plocket av toppen och kan till min besvikelse konstatera att den är helt intakt och ser nästan ny ut. Dock verkar cylindrarna ha blivit minimalt anfrätta av vattnet (små rosttendenser på fodren). När jag tog av toppen fanns litet vatten i cylindrarna men det kan ha kommit dit när jag tog av toppen. Har någon en ide kring vad som nu kan vara problemet?

Fråga två, för er som är erfarna, vad skall jag vidare byta/justera/kontrollera nu innan jag sätter på toppen igen vid sidan av det ovan angiva problemet.
Robin

Re: Kylarvatten ur avgasröret!

Inlägg av Robin »

du ska ju natrurligtvis byta topplockspackningen, men det säger ju sig självt. sen vet jag inte om de är lika noga som på bilar men plana toppen brukar man vilja göra när man plockar av toppar. många drar sig för det men gör man det är det ogjort arbete, bara plocka bort å göra om liksom.
BullMeister36

Re: Kylarvatten ur avgasröret!

Inlägg av BullMeister36 »

provtryck toppen!!! firmor gör detta och de kostar inte spec mycket, oftast en firma som kan plana dem provtrycker även, då kommer sprickorna fram om dem finns.
Låst