Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Bli med BM Victor

Allt som inte passar in i någon av dom övriga kategorierna

Moderator: Moderatorer

Väse

Bli med BM Victor

Inlägg av Väse »

Hej alla glada, har sedan några år en BM 350 som jag leker bonde med. Sköter vår lilla gård på ca 20 ha.

Har nu konstaterat att jag behöver en traktor till för att sakerna ska flyta smidigt. Drömmen om en victor har ju funnits sedan barnsben när en kompis pappa drog hem en BM Bamse, den sången är bara underbar. Nu tänkte jag skaffa en egen liten 230 men jag vet egentligen inget om dem.

Vad ska man titta efter? Vad är bra eller mindre bra med dem?

Här ska jag ha den till att dra lite balvagnar med & ev vända & stränglägga lite hö med.

Tacksam för alla tips jag kan få...
Lövnäsen

Re: Bli med BM Victor

Inlägg av Lövnäsen »

Jag har en Victor ifrån 1960, den går kalas men är bra skött genom åren. Jag håller med dig om skönsången ifrån motorn.

Nackdelen på dom tycker jag är att man får kliva på bakifrån, blir lite trångt.

Dom är otroligt billiga i bränsle, suveränt smidiga när det är trångt.

Det är sällan något strular på dom, men kolla så allt fungerar som det ska, såsom koppling, bromsar, hydraul o kraftuttag, kolla även glapp i framvagn o hjullager.

Kolla även att det inte ryker ur vevhusventilations röret ifrån motorn när den blir varm, täcken på sliten motor.
Kolla även att den startar lätt o känns bra vid gaspådrag, skaa inte ryka kraftigt svart.

Ett annat smidigt alternativ till en Victor är annars en Bm Buster 320, kliver på ifrån sidan.

Lycka till..
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
Väse

Re: Bli med BM Victor

Inlägg av Väse »

Blev ingen viktor, sprang på en bm430 till "rätt" pris istället. Det är ju trots allt ganska mycket mer traktor även om jag tycker det är volvos mest överskattade modell om man tittar på vad dom normalt sett kostar...

Nu får det bli storservice & lite montage av belysning
Låst