Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Dubbelverkande uttag Buster 320

Moderator: Moderatorer

Mr_Buster

Dubbelverkande uttag Buster 320

Inlägg av Mr_Buster »

Hej,
Behöver hjälp att få dubbelverkande uttag på min BM 320. Har bytt hela lyftarhuset och fått tag i ett med extrautrustad enkelverkande uttag, (tipputtag). Behöver dubbelverkande uttag för att koppla ett litet grävaggregat. Kan jag koppla
till uttaget på ovansidan (se bifogad bild) med T-kopling till ett returuttag och tillbaka till tank? Sitter ett vinklat uttag som jag tror är retur. Det enkelverkande uttaget är kopplat till undersidan. Har tänkt regla tipputtagsspaken och på så vis få ut oljan till grävaggregatets ventilpaket
Någon som vet?

Mr Buster
Bilagor
Volvo BM 320 x.jpg
Volvo BM 320 x.jpg (276.37 KiB) Visad 4690 gånger
Ralle
Forumberoende

Re: Dubbelverkande uttag Buster 320

Inlägg av Ralle »

Jag kan inte säga så mycket om just det på bilden, men att ta olja från det enkelverkande till grävaggregatets ventil och sen till tank på nåt sätt (T-koppling på returen t.ex.) fungerar bra!

Vill du ha ett dubbelverkande finns det originalventiler som passar, bara att skruva dit under det enkelverkande, men att få tag i ett sånt är nog inte lätt...
Mr_Buster

Inlägg av Mr_Buster »

Tack för snabbt svar.
Den extra ventil som sitter är ett originaltillbehör, vad jag vet. Hoppas att nån vet om det är en returledning på bilden
och om det funkar att sätta en t-anslutning och gå vidare till returledningen.
Mycket tacksam för svar.
bmbamse

Inlägg av bmbamse »

Det där påminner om ventilerna på min 600:a och då är det där nog just det enkelverkande uttaget. fattas bara en slangstump å en snabbkoppling. Retur får du nog hitta någon annanstans.

/Marcus
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Stämmer nog när jag tittar närmare...
Det sitter ju på ventilen, och ska antagligen ha ett uttag, eller om man väljer att ha nåt fast installerat där.
Men nån retur är det inte! (om du inte har spaken i flytläge förstås)
Mr_Buster

Inlägg av Mr_Buster »

Ralle skrev:Stämmer nog när jag tittar närmare...
Det sitter ju på ventilen, och ska antagligen ha ett uttag, eller om man väljer att ha nåt fast installerat där.
Men nån retur är det inte! (om du inte har spaken i flytläge förstås)
Provade med att blåsa tryckluft på inkommande (undersidan yttre del av extrauttag) och när jag förde spaken i sänkläge så fick jag ut luften i det vinklade uttaget. Tänkte att då måste det va retur. Så jag kopplade in en hydraulkoppling med hjälp av t-koppling och till ett av returrören till tank. Trepunkten fungerar men inte grävaggregatet ( har spaken i lyftläge när jag provar), har inte provat någon enkelverkande kolv ( har ingen). Grävhydrauliken rör sig inte alls. Är det något minsta systemtryck som ska uppnås? eller vad kan det vara. Om det inte är retur vid den vinklade kopplingen, vad är det då när luften blåste ut där när jag sänkte? Har provat grävaggregatet när jag köpte det. Satt på en kubota 185 parktraktor, vad har den för systemtryck?
Någon som har en ide om vad det kan vara för fel?
bmbamse

Inlägg av bmbamse »

Mr_Buster skrev:Hej,
Behöver hjälp att få dubbelverkande uttag på min BM 320. Har bytt hela lyftarhuset och fått tag i ett med extrautrustad enkelverkande uttag, (tipputtag). Behöver dubbelverkande uttag för att koppla ett litet grävaggregat. Kan jag koppla
till uttaget på ovansidan (se bifogad bild) med T-kopling till ett returuttag och tillbaka till tank? Sitter ett vinklat uttag som jag tror är retur. Det enkelverkande uttaget är kopplat till undersidan. Har tänkt regla tipputtagsspaken och på så vis få ut oljan till grävaggregatets ventilpaket
Någon som vet?

Bild

Mr Buster
Längst till höger har du överströmningsventilen på bilden. skruvar du ur pluggen bakåt så kommer du åt fjädersätet för överströmmaren. Till den gaveln kommer det ett rör från pumpen och det är alltså matningen till ventiler och jordbrukslyft.

Nästa sektion (till vänster) är enkelverkande ventilen. Det är så gjort att den "hamnar före" reglerventilen för jordbrukslyften så tar du UT olja kontinuerligt den vägen så funkar inte jordbrukslyften. Då måste du för övrigt låsa spaken på något vis i lyftläge. Har du den i sänkläge så skulle du kunna ha den som retur, men det är inget som jag rekommenderar. Jag tycker returen ska gå kortaste vägen möjligt till tank. I den anslutning på bilden med det pluggade knäröret är min frontlastere OCH mitt tipputtag anslutet (vilket inte är så bra av randiga och rutiga anledningar som jag inte tänker gå in på här.) Det kan mycket väl vara så att det finns ett genomgående hål borrat i ventilsektionen så att man får välja mellan att ansluta över eller under ventilen beroende på hur man behöver dra slangarna (har svårt att se på min för jag har så mycket annat skrot i vägen för att se undersidan.

Nästa på sektion (ytterligare till vänster) är reglerventilen för jordbrukslyften. Från den har du en retur någonstans.

Min traktor är en BM-600 årsmodell -67, men båda har Terra-Trol som troligen är väldigt nära släkt med varandra, förmodligen bara hydraulhuset/oljebehållaren som skiljer.

Edit: Stavning...
Låst