Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

motorvärmare

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

hans.s

motorvärmare

Inlägg av hans.s »

hej!
jag har en motorvärmare på gång till min victor men den är bara på 550 watt, är det någon ide med den eller är den för klen?
det är en utanpåliggande.
mvh Hans
revert

Re: motorvärmare

Inlägg av revert »

Utan att veta dom övriga förhållandena, så kan jag säga att 550 watt är ungefär "standard" för en vanlig personbil med en motor på 2 - 2½ liters cylindervolym. Och då brukar dom ha en kylarvattenvolym på 8 - 10 liter.
Gör jämförelsen med detta så kommer du nog till ett gångbart resultat. I alla fall en fingervisning om åt vilket håll det lutar. Och skulle den vara i minsta laget så tar det ju bara lite länge tid att få upp värmen. Är du experimetellt lagd, så finns det cirkulationspumpar, men det är överkurs här.
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Ja, det är lagom , jag har en 1000w, men det är bara för att det ska gå fortare att värma. 550w är alldeles lagom till din traktor
hej, jag
hans.s

Inlägg av hans.s »

tack för svaren
då slår jag till på den, det känns bättre att starta den när den är lite ljummen när det är kallt ute och den startar ju lättare också.
den är lite trög när det är -5 grader
mvh
Hans
hannaida2

Inlägg av hannaida2 »

Hej
Såg ditt inlägg om motorvärmare. Hur har du kopplat den till din Victor?
Jag är på väg att skaffa en till min men vet inte hur jag skall koppla in den i kylsystemet.
Låst