Hej
Jag måste få fråga. Har tillsammans med grannen bytt topplockspackning på Boxern.
Köpte en kopparpackning vilken skall efterdragas (tillskillnad mot fibern enl. uppgift)
Jag har hört tre bud om efterdragning,
1. Lossa 1/2 varv och dra sedan till moment enl. verkstadshandboken
2. Drag till moment enl. verkstadshandboken igen efter normal varmkörning (enl OIE)
3. Drag till moment enl. verkstadshandboken + ett halv kilo till (alt + 90grader).
Vad gäller? Hittar inget i verkstadshand- eller instruktionsboken beträffande detta.
Mvh // A
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Att efterdra en 1113 i BM 350
Moderator: Moderatorer
Att efterdra en 1113 i BM 350
BM 350 BOXER
Re: Att efterdra en 1113 i BM 350
OIE stämmer med verkstadshandboken.
Lossa något och dra pinnskruv för pinnskruv till angivet moment - om man inte lossar kommer momentnyckeln att lösa ut innan muttern börjar att röra på sig.
Åtdragningmoment 20 kpm. Verkstadshandb. angav från början 17,5 - har varit uppe och vänt vid 22 kpm.
Lossa något och dra pinnskruv för pinnskruv till angivet moment - om man inte lossar kommer momentnyckeln att lösa ut innan muttern börjar att röra på sig.
Åtdragningmoment 20 kpm. Verkstadshandb. angav från början 17,5 - har varit uppe och vänt vid 22 kpm.
Tack för svaret, låter rimligt.
När skall det göras? Vissa säger mig efter 30-40 timmar. Med min körning blir det först nästa år.
När skall det göras? Vissa säger mig efter 30-40 timmar. Med min körning blir det först nästa år.
BM 350 BOXER
Någon timme utanför garaget med 1200 - 1400 rpm räcker om de uppmätta värdena före monteringen av toppen var OK .
Med OK menas att toppens planhet mätt med stållinjalen låg inom verkstadshandbokens toleranser och att man med samma stållinjal har kontrollerat att motorblockets pinnbultsinfästningar inte `svällt´upp på grund av att man tidigare har överspänt toppen.
Med OK menas att toppens planhet mätt med stållinjalen låg inom verkstadshandbokens toleranser och att man med samma stållinjal har kontrollerat att motorblockets pinnbultsinfästningar inte `svällt´upp på grund av att man tidigare har överspänt toppen.
Bör man lossa samtliga bultar först och sedan gå varvet runt eller kan man lossa/dra en i taget?Bo A skrev:OIE stämmer med verkstadshandboken.
20kpm är det dokumenterat ok?
Jag påstår en i taget.
Jag drog 20. Det var sannerligen behov för efterdragning.
Tänk på att kolla ventilsplet när allt är klart.
// A
Jag drog 20. Det var sannerligen behov för efterdragning.
Tänk på att kolla ventilsplet när allt är klart.
// A
BM 350 BOXER