Håller på att renovera en 1051:a, dvs. (halv victormotor) motorn är i mycket bra skick då den endast varit provstartad en gång sen den lämnade fabriken (!) men på grund av ett fabrikationsfel så gick då regulatorn sönder.
Nu är mitt problem följande: Det sitter samma regulator i 1052 (victormotorn) men då med snedskurna kuggar,
det är ingen svår match att byta hela transmissionen, då jag har en skrotad victormotor, men kuggdrevet på vevaxeln är speciellt för stationärmotorer och marinmotorer...
Alternativen jag har är 1: Leta upp en skrotad 1051 motor där jag kan köpa regulatorn.
2: hitta en 1052 i marinutförande där man kan köpa vevaxeldrevet.
Är det någon som har ett tips så är ni mer än välkommna!!
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
1051-hjälp
Moderator: Moderatorer
Re: 1051-hjälp
Nu är problemet löst!
Efter mycket efterforskande och diskutioner med kunnigt folk lär man sig också en hel del.
För den intresserade så fungerar det som följer:
"victormotorn" som från början är konstruerad som båtmotor och stationärmotor modifierades för att passa i T-24 för att lätt och billigt få en liten dieseltraktor, men är i orginalkonstruktionen utrustad med rakskurna kuggar i transmissionen för att den ska kunna få tre olika kraftuttagsmöjligheter:
Via svänghjulet, via vexaxeln i transmissionssidan eller via kamaxeln, det senare för att få halva varvtalet och högre moment.
men det kräver ju rakskurna kuggar i transmissionen, för att inte bli som en gammal valmet, så det bryter itu hela konstruktionen axialt vid höga moment.
I och med min forskning och till och med fynd av orginal instruktionsbok till 1051/1052, har jag funnit att motorerna levererades med valfri rotationsriktning.
Regulatorn hittade jag på blocket i en annons om en bolinder båtmotor i delar.
Så nu ska problemet antagligen vara löst.
Efter mycket efterforskande och diskutioner med kunnigt folk lär man sig också en hel del.
För den intresserade så fungerar det som följer:
"victormotorn" som från början är konstruerad som båtmotor och stationärmotor modifierades för att passa i T-24 för att lätt och billigt få en liten dieseltraktor, men är i orginalkonstruktionen utrustad med rakskurna kuggar i transmissionen för att den ska kunna få tre olika kraftuttagsmöjligheter:
Via svänghjulet, via vexaxeln i transmissionssidan eller via kamaxeln, det senare för att få halva varvtalet och högre moment.
men det kräver ju rakskurna kuggar i transmissionen, för att inte bli som en gammal valmet, så det bryter itu hela konstruktionen axialt vid höga moment.
I och med min forskning och till och med fynd av orginal instruktionsbok till 1051/1052, har jag funnit att motorerna levererades med valfri rotationsriktning.
Regulatorn hittade jag på blocket i en annons om en bolinder båtmotor i delar.
Så nu ska problemet antagligen vara löst.