jag har köpt en griplastar kärra (vreten 43-30) att ha efter min bm 400. Men får det inte att fungera bra. Det är 150 bar i uttagen bak på traktorn. vet inte om det är vad det ska vara det står 135kp i instruktions boken. Kan det vara pumpen på traktorn som sliten. Tacksam för svar på detta
Du måste enligt reglerna skriva i ort i din profil. / Lucas moderator
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
bm 400
Moderator: Moderatorer
Har funderat på din skogskran - förmodligen är du missnöjd med både lyftkraft och rörelsehastighet även om din hydraulpump är OK.
Denna Vretenkran är av äldre modell som inte finns med på deras hemsida. För att komma någonstans antar vi att den vid ett arbetstryck av 180 Bar kan ta en nyttolast på 300 kg vid full räckvidd. För att inte få för långsamma rörelser bör oljeflödet förmodligen vara över 30 l/min.
För överslagsberäkningar duger följande samband mellan gamla och nya tryckenheter: 1 kp/cm2 = 1 Bar = 0,1 MPa ( T ex 100 kp/cm2 = 100 Bar = 10 MPa ).
I ett sparat meddelande från Statens Maskinprovningar ser jag att din traktor vid test av hydraulsystemet på fullvarv ger knappt 30 l/min strax under 130 Bar som är överströmningsventilens öppningstryck. Dras motorvarvtalet ner till 1000 - 1200 rpm så hamnar man runt 12 l/min dvs kranrörelserna blir långsamma. Traktorns arbetstryck på 130 Bar istället för kranens dimensionerade 180 gör att nyttolasten hamnar på strax över 215 ( istället för 300 ) kg.
Din pump - ja kan du höra att överströmningsventilen öppnar eller se att 130 Bar nås på en manometer kopplad i en hydraulslang till traktorns hydrauloljeuttag vid lågt tomgångsvarvtal - då får du vara nöjd med pumpen. ( Ju högre varv för öppning desto mer sliten pump ).
Denna Vretenkran är av äldre modell som inte finns med på deras hemsida. För att komma någonstans antar vi att den vid ett arbetstryck av 180 Bar kan ta en nyttolast på 300 kg vid full räckvidd. För att inte få för långsamma rörelser bör oljeflödet förmodligen vara över 30 l/min.
För överslagsberäkningar duger följande samband mellan gamla och nya tryckenheter: 1 kp/cm2 = 1 Bar = 0,1 MPa ( T ex 100 kp/cm2 = 100 Bar = 10 MPa ).
I ett sparat meddelande från Statens Maskinprovningar ser jag att din traktor vid test av hydraulsystemet på fullvarv ger knappt 30 l/min strax under 130 Bar som är överströmningsventilens öppningstryck. Dras motorvarvtalet ner till 1000 - 1200 rpm så hamnar man runt 12 l/min dvs kranrörelserna blir långsamma. Traktorns arbetstryck på 130 Bar istället för kranens dimensionerade 180 gör att nyttolasten hamnar på strax över 215 ( istället för 300 ) kg.
Din pump - ja kan du höra att överströmningsventilen öppnar eller se att 130 Bar nås på en manometer kopplad i en hydraulslang till traktorns hydrauloljeuttag vid lågt tomgångsvarvtal - då får du vara nöjd med pumpen. ( Ju högre varv för öppning desto mer sliten pump ).
-
bm 400
kranen är väldigt svag särskilt i sväng rörelsen. men den går inte sakta så det var därför jag undrat på trycket om det var dåligt. för vad jag har förståt så har flödet mest med hastighet att göra och trycket styrkan.
Du har så rätt!
Tyvärr är nog inte trycket så mycket att göra om du har 150 bar.
Inte för att det är speciellt högt, men frågan är om det är så mycket högre i en 400:a som ny?
130 bar skrev ju Bo, så....
Det finns tryckstegrare, men de är nog rätt dyra, dessutom förlorar man rätt mycket flöde där. Dubblar du trycket blir flödet mindre än hälften.
En idé kan ju vara en annan pump på kraftuttaget bara till kranen.
Eller byta alla hydraulcylindrar, eller i alla fall de som du har problem med, till större. Då får du ju mer kraft men det blir långsammare.
Försök ta reda på vad trycket SKA vara i en 400, ska det vara högre än du har nu kan det ju vara värt att komma pump och överströmmare.
Ska det inte vara högre får du nog fundera på nån av dom andra lösningarna.
Tyvärr är nog inte trycket så mycket att göra om du har 150 bar.
Inte för att det är speciellt högt, men frågan är om det är så mycket högre i en 400:a som ny?
130 bar skrev ju Bo, så....
Det finns tryckstegrare, men de är nog rätt dyra, dessutom förlorar man rätt mycket flöde där. Dubblar du trycket blir flödet mindre än hälften.
En idé kan ju vara en annan pump på kraftuttaget bara till kranen.
Eller byta alla hydraulcylindrar, eller i alla fall de som du har problem med, till större. Då får du ju mer kraft men det blir långsammare.
Försök ta reda på vad trycket SKA vara i en 400, ska det vara högre än du har nu kan det ju vara värt att komma pump och överströmmare.
Ska det inte vara högre får du nog fundera på nån av dom andra lösningarna.