Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Motorolja BM 36 -58??

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

BullMeister36

Motorolja BM 36 -58??

Inlägg av BullMeister36 »

Är helt ny här på forumet och detta är även min första traktor.

Har köpt mig en motorlyft/snöröjare, en diesel, med hemmabyggt helhydrauliskt frontaggregat med skopa. orginal hytt som är träklädd med plexi rutor, alla utom fram.

Ska byta alla oljor då jag tycker bakaxeln för ett jävla liv, inte vid motorbroms utan vid acceleration och belastning, är detta vanligt? traktorn är ju torts allt 53 år..

Tänkte sätta i motorn 10w30 (den drar INGEN olja alls)

I växellådan tänkte jag sätta 80/90, men ska ja ha GL5 eller Hypoid? och är det samma som gäller i bakaxel och navreduktoner som i växellådan?

Och i hydraulsystemet, motorolja eller hydraul?, den lyfter sakta med de gör varken från eller till om den är varm eller kall i oljan, går inte så fort helt enkelt. :)

Är tacksam för snabba svar, ska handla olja imorgon tänkte jag.

Sen blir det övrig uppfreschning av el, ny motorvärmare och värme in i hytten senare i sommar.

Emil
VolvoBMNisse

Re: Motorolja BM 36 -58??

Inlägg av VolvoBMNisse »

Hej!

Jag har förut haft 3 st BM 35,numera en BM 430.
Motorn är samma i BM 35 och 36.

I motorn hade jag motorolja för dieselmotorer 15w-40 (mineralolja).
I växellådan 80/90 GL1-4 (mineralolja) Agrol har en olja som passar.
I hydraulsystemet hade jag hydraulolja SHS 46.

Bakaxel och slutväxlar vet jag inte vad det ska vara för olja, kanske någon som vet kan svara på det.

/VolvoBMNisse
BullMeister36

Hej och tack för upplysningarna. jo BM 35 36 skiljs bara åt med bakhjulen. och BM 36 R var röd. :) så långt är jag med. tänkte iaf iväg och köpa olja snart så de får bära eller brista.
BullMeister36

nu inhandlade jag 80/90 HD till v-låda och hjulväxlarna. i bakaxeln ska jag sätta en svindyr "livstids olja" som lastbilarna kör i bakaxlar, kostar skjortan men den var gratis för mig. ger tydligen full garanti att man aldrig behöver byta oljan.

15w 40 blev det till motorn. i höst ska hydraul oljan bytas mot 10w30.

Några invändningar till mina val av olja?
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Växellåda och bakaxel är sammanbyggt, det ska vara 80/90 hd där.

Sådana där långlife oljor är ingen vidare, med tiden kommer det fukt och järnspån i oljan så man måste ändå byta.
hej, jag
tobbe-38

Inlägg av tobbe-38 »

Tyckte du gjorde bra val på oljan 15w40 var nog bättre val än 10w30. sen att du inte tog 80w90 GL5 då hade du med sonnolikhet haft läckage på växellådan/bakaxeln snart sen har du gulmetaller i lådan som kan ta skada

10w30 blir perfekt i hyudraulen går med 15w40 med men det beror ju egentligen på om du ska använda den på vintern mycket, men du kanske inte kör mycket och hårt med hyudraulen på sommaren tex.

Mvh
BullMeister36

Ok så v låda å bakaxel är samman byggt.. granskade just instruktionsboken och såg detsamma. slängde bara ett snabbt getöga på bakaxeln och antog att nivåpluggen för hydraulen var för bakaxelolja.. har iaf köpt 20 liter och instruktionsboken angav mängden 16 liter, så de ska ju räcka..
Låst