Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Trögstartad när den är varm (Bm 400)

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

Daniel Nyström

Trögstartad när den är varm (Bm 400)

Inlägg av Daniel Nyström »

Min Bm 400 -68 har börjat betett sig konstigt. Jag var med om här för ett tag sedan att när jag stått och klyvt ved på ca 1200rpm så gick den hur bra som helst men när jag drog ner handgasen til tomgång så dör traktorn och är trögstartad, får ha bra med handgas och dra på starten en stund.

Misstänkte filtren el matarpumpen så dessa beställdes nya och byttes, men felet kvarstår.

Jag upplever att när man precis startat den för dagen och den är kall så märker jag inget, men när jag körde en vägsträcka på ca 7km så börja den bete sig så igen att det är dålig kraft på tomgång och dör lätt, blir även trögstartad.

Jag tycker inte heller att den reagerar lika snabbt på gasen heller som när den är kall, när den står på tomgång och drar i handgasen så tar det någon sek innan varvet kommer.

Får tillägga att det är bara på dom låga varven traktorn beter sig så, utan när man kör så känns den precis som vanligt.

HJÄLP
rikard

Re: Trögstartad när den är varm (Bm 400)

Inlägg av rikard »

Ett fel som förekommer på de här engelska (...) motorerna med cav pump, är att de kan bli slitna i insprutningspumpen,
och då förehar det sig exact som du beskriver.
Felet brukar uppstå efter många gångtimmar på motorn, och/eller om man har slarvat med att ha i en "slatt" tvåtaktsolja i dieseln, modern diesel är "torrare" än när maskineriet konstruerades.
en annan förklaring kan vara att regulaturn kärvar, men det ser jag som ett alternativ två.
Men en renoveringssats till pumpen kan bli ett alternativ, om ingen har någon annan förklaring..
Låst