Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Traktor gåta

Allt som inte passar in i någon av dom övriga kategorierna

Moderator: Moderatorer

Thomas

Traktor gåta

Inlägg av Thomas »

Hej
Jag har ett problem,I sommras köpte jag en traktor en Volvo sen vet jag inte mer.Problemet är att jag vet inte modell beteckningen.Jag tror det är en T-20-21-24.Jag saknar reg handlingar,ram skylten är borta.Den enda skylten jag har är den som sitter på motorn den är knappt läsbar.Jag kan bara läsa dom stämplade siffrona på plåten så jag vet inte vad dom står för.Det jag tror det står är C4F Nr C4F-2084 495500 som sagt vet jag bara dom stämplade siffrona

Jag har frågat lite folk å dom säger att man lista ut modellen utav däck dimentionen men på däcken finns inga siffror alls,Har hört också att man kan se det på lycktorna men dom är också borta.Hur får jag reda på modellen???Finns det på mer sätt jag kan lista ut modellen??
Mycket tacksam för svar
Mvh
Thomas

Gott Nytt år
ake64

Inlägg av ake64 »

Gott nytt år du också och alla ni andra

Lite bilder hade varit kul och skulle underlätta... :wink:

....men eftersom det sitter en C4F i gissar jag att det är en T21 eller T22, Kolla in den här sidan och jämför med bilderna i brochyrerna som går att tanka hem. Bla luftburken ser ut att skilja dem åt.

http://www.volvo.com/constructionequipm ... 2+T+23.htm

mvh Åke
Thomas

Inlägg av Thomas »

Tack Åke för tipset.
Men det är bara så att luft burken saknas också :) så det vart en återvändsgränd där också :) Varför vart det 2st olika modeller??,menar T21-T22??Är det för dom olika däckdim eller??För vad jag fattar som är i princip samma traktor eller???
Jag har lite bilder här hoppas dom funkar,datorer är inte min starka sida :)
http://i704.photobucket.com/albums/ww49 ... C00102.jpg
http://i704.photobucket.com/albums/ww49 ... C00101.jpg
http://i704.photobucket.com/albums/ww49 ... C00103.jpg
Tack för hjälpen
Thomas[/img]
ake64

Inlägg av ake64 »

Jag ska nog inte ge mig in på allt för ingående diskussioner men som du skriver verkar det vara i princip samma traktor. Lite ändringar gjordes men inga stora saker vad jag kan förstå.

Åter till din traktor. Jo, luftburken är borta men hållaren vid batterilådan är kvar. T21 hade enligt brochyren två pipor som stack upp ur motorhuven och du har bara hål för en så jag vill påstå att du har en T22.

Gott nytt år igen. Nu ska jag ut och smälla raketer.
//Åke
Lucas

Inlägg av Lucas »

T21 är före gångare till T22. Jag har för mig att T21 bara var fyrväxlad också, men det kan va fel.
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

t-21 var 5-växlad, hålet ur motorhuven för luftrenaren var bara på dom allra första t-21 med spegelvänd förgasare, jag skulle tippa på att det är en t-22 eller t-23 23an går bara på bensin (har ändå två tankar)

det som är skilnaden mellan t-21 och t-22 är blandanat att t22 fick bättre bromsar, lite alla möjliga små förbättringar
hej, jag
burnboss

Re: Traktor gåta

Inlägg av burnboss »

Gammal tråd det här men,
Jag hade en T 22 årgång -49 och bror min hade en T 21 årgång -48. Min hade batteritändning och brorsans hade magnettändning. Om det nu kan göra det lättare att modellbestämma traktorn.
MVH Burnboss.
rikard

Re: Traktor gåta

Inlägg av rikard »

Bromsarna på en T-21 sitter inne vid växellådan och skärmarna är raka ner mot "golvet" på T-22 är skärmarna "urtagna" som ett valv nertill, skulle orginalmagneten sitta kvar så är det Edisson på t-21 och lukas på de första t-22 pga att bosch var bortbombat efter kriget.
Hålet i huven någon pratade om försvann när man började sätta hydraul på dem och hela konstruktionen ändrades
dvs efter ca 20 tillverkade t-21.
man kan se på hjulbultarna fram till somaren -49 var det bara fyra hjulbultar bak och två styrpinnar,
framnaven skiljer också, de första -45 och -46 saknar smörjnipplar på utsidan, framdäcken är dimmension 15" till och med 1953, skilnaden mellan t-22 och t-23 är omöjlig att se på utsidan (om hydraul är monterad) det är bara kolvarna som skiljer. men nu fanns ju nummret på motorn kvar och f efter c4 står för fotogen dvs 21 eller 22
Hoppas jag har löst mer än rört till.
Låst