Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

BM 650-77 Hur mycket vatten ska det va?

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

gransmala

BM 650-77 Hur mycket vatten ska det va?

Inlägg av gransmala »

Hej!
Jag har ägt min 650 i 2 år & kört problemfritt, (förutom en havererad styrkolv som var dålig från början).
Idag skulle jag sälja den & köparen skulle köra den 2 mil i sträck. efter 5 km. kom det vattenånga & vatten så han körde in till kanten & stängde av. kan gissa på ett par tre deciliter. Den har aldrig skvätt vatten förr, men i och för sig har jag inte kört 5km. i sträck sedan jag köpte den. Den går på gården i snöskottning & hö-skörd.
Jag fixade en läckande slang förra månaden, (nedre anslutning på kylaren). Då fyllde jag på glykolvatten till straxt över utloppet från motorn. Pumpen funkar fint & i övrigt verkar allt o.k.

Kan jag ha fyllt i för mycket i kylaren? (expansionsutrymme?)
Hur högt ska vattnet stå?
Kan fjädern i locket vara för slapp?

Köparen påstod att topplockspackningen var slut, men borde inte det visa sig på tomgång eller fullvarv?
Fenomenet uppstår bara när man kört en längre sträcka & hastigt drar ner på gasen.

Kanske lite "idiot-frågor", men man måste börja lära sig någon gång.

Stefan
daisel
Forumberoende

Re: BM 650-77 Hur mycket vatten ska det va?

Inlägg av daisel »

Det skulle kunna vara topplockspackningen, men även slam i kylsystemet.

Min Victor brukar trycka ur sig lite vatten genom kylarens skvall rör om man kör länge på vägen, den har jag bytt topp-packningen på, det skulle kunna vara en spricka i motorn, men eftersom att den inte drar vatten eller späder oljan så är det inte mycket att bry sig om
hej, jag
Låst