Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

skillnad mellan MF35 och Bustrarna

Här kan man tjata om vad man vill, även om det inte är BM-relaterat.

Moderator: Moderatorer

ake64
Inlägg: 166
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:11

Inlägg av ake64 »

Då får jag väl gratulera i alla fall för även om det är "fel" märke så är det en bra traktor. :)

mvh Åke
parbring
Inlägg: 57
Blev medlem: 23 november 2009, 11:37

Re: skillnad mellan MF35 och Bustrarna

Inlägg av parbring »

Något jag vill framhålla som en god egenskap hos min 320 buster är dess rejält höga markfrigång under motorn jämfört med en MF. Så ska man ut och brottas i skogen får jag för mig att BM är att föredra...
BM 320 Buster ´64 - BM H10 350 ´61 - KBK BM 55 ´54
Emil N
Inlägg: 48
Blev medlem: 13 mars 2011, 10:31

Re: skillnad mellan MF35 och Bustrarna

Inlägg av Emil N »

Att säga att den ena är bättre än den andra är nog inte så lätt. Alla har olika för och nackdelar sen så har ju alla olika smak. Gamla minnen brukar också göra sitt när man väljer veterantraktor.
MF 35 bör jämföras med BM 320 och Fordson Dexta eller Super Dexta.
BM 400 bör jämföras med MF 135 och Ford 3000 där MF är minst och 3000 är störst.
BM 430 bör jämföras med sena MF 135:or och sena Ford 3000 eller 3600.

De engelska traktorerna har fördelen att det finns mer och billigare delar och ofta är inköpspriset lägre så rent ekonomiskt är det ett bättre val.

Jag har själv kört BM 400 MF 135, Fordson Super Dexta och Ford 3000. Min BM 320 har jag inte kört än. Kan inte säga att någon av dom är dåliga traktorer även om jag håller Ford 3000 som favorit och Super Dextan är väldigt liten och smidig.

Ska man köra mycket med tunga redskap i bak så är BM 400 och Ford 3000 bättre val eftersom dom har lite längre hjulbas och lite mer vikt.
Ford 3000 Force -69
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
Sweden-Viking
Inlägg: 85
Blev medlem: 7 december 2007, 19:44

Re: skillnad mellan MF35 och Bustrarna

Inlägg av Sweden-Viking »

Buster 400/430 & MF 135 är jämförbara med varann,
sen är Buster 320 & MF 35 jämförbara.

Finns en hel del likheter och olikheter.
Framförallt är skillnaden större mellan 320 och 400.

Motorerna i Volvo-Bm Buster 400/430 och MF135 är av samma Perkins typ dvs direktinsprutad Perkins dieselmotor som är relativt pålitliga, och med snorbilliga delar som finns i överflöd.
Men några detaljer / utrustningar skiljer på motorerna.
Volvo-Bm har Bosch insprutning och i MF är det CAV:s insprutning. Motorn i Bm 400/MF135 som är direktinsprutad tar lite diesel och startar otroligt lätt.
Volvo hadde nog tänkt att stoppa i en egen lite större diesel motor i Bm 400/430 men det blev aldrig. Det finns gått om plats för en lite större motor under huven.....
OBS Perkins är inte riktigt lika pålitliga som tex Bm 1113 motorn i tex Volvo-Bm 350, men delarna är ju billigare till Perkins och lättare att hitta.

Volvo-BM 320 har en äldre virvelkammar diesel typ av Perkins dieselmotor men här är det mindre hästar, är lite mer svårstartad (skall glögas ). Bm 320 fanns även med Volvo berömda B18 bensinmotor.
Bm 320 buster har ingen hög/låg växellåda och en lite klenare bakaxel samt lite kortare axelavstånd med batteriet på sidan av motorkroppen tror att MF har batterierna så också...
MF 35 före 1960 har en, när den är kall synerligen svårstartad 4-cyl diesel motor som skall undvikas. Den fanns även i bensin version. Först på senare år kom mf 35 med perkins 3-cyl diesel av samma typ som i Volvo-Bm 320.
Fordson Dexta har en likvärdig motor som gjutits hos perkins men ihopmonterades hos ford. (specifikationerna är rätt lika med perkins egen men är osäker om delarna passar mellan Dexta och MF/Volvo-BM).

På Volvo-Bm 400 sitter hydraulpumpen där den ska sitta. Det vill säga där drivs hydraulpumpen (för hydraulik för trepunkten, frontlastare, timmer kranen och yttre hydralik) direkt från kamaxeln, men det finns en spak så jag kan ju slå av hydraulpumpen om jag inte vill ha den igång ifall det inte behövs driva runt oljan. Spar pump och energi. Fungerar också oberoende om jag trycker ner kopplingen eller växlar.
Detta är ju en stor fördel om man t e x skall ha en frontlastare eller något annat, inte kul om den rammlar ner så fort du skall växla eller trycker ner kopplingen vilket händer på traktorer som har hydralpumpen i bakaxeln efter växellådan.
Separat pump driven för servostyrningen har Volvo också. Samma sak om du skall ha servostyrning inte kul om den helt plötsligt blir tungstyrd när du trycker på kopplingen för att bromsa eller växla.
Själv har jag två hydraulpumpar på min BM-VOLVO 400T. Volvo-Bm 400/430 har separata hydraulsystem helt avskilda från växellådas oljesystem. Känns tryggare att slippa blanda oljorna med växellådan speciellt når man kopplar till yttre hydraulik.
En separat hydralpump sköter servostyrningen som drivs via remskiva tillsammans med växelströmsgeneratorn, denna går alltid.

Detta är något som MF och FORDSON inte har. Jag anser att MF har sämre hydraliksystem...

Volvo- BM 400/430 har även kraftuttag som är valbart kopplingsberoende eller drivhjuls beronde .
Samt att det fanns omställbart oberoende eller drivhjulsberoende, och i kombination med ovan växlingsbart kraftuttag(2-olika hastigheter) vilket är bra om du skall ha någon driven kärra bak eller liknande.
Detta innebär att man även kan reversera kraftuttaget och lösa upp om man får en propp i maskineriet bak såsom snöslunga/potatisupptagaren/tröskan (om den pallar för det).
Osäker om MF har detta?..

Volvo har Bosch elsystem vilket är en stor fördel mot MF s el-mörker från Lukas. Volvo-BM har också kraftigare startmotor än MF vilket behövs i kalla Sverige på vintern.
Men elsystemen (kablaget och dåligt avsäkrat) är en grej att kolla lite extra när man skall köpa traktor.

Sen får man väl tillägga att BM400/430 har en riktigt trevlig instrumentbräda också med riktiga instrument från VDO. Bättre än MF.

Stora och större hjul än sina konkurenter (MF mfl) har den också vilket är en stor fördel speciellt om man som jag har 36.or bak.
Högre markfrigång och lite längre axelavstånd än mf135 har Volvo-Bm400. Vilket är en stor fördel över stubbar i skogen, det lite längre axelavståndet gör en mycket lugnare gång också och bättre driv med stora bakhjul.

Volvo BM400/430 har en stabil bakkropp som är förberedd för många applikationer .

Enda svagheten på Volvo-Bm 400/430 är styrväxeln, att se upp med glapp och kan vara svår att hitta delar till, men det kan gå att rädda/renovera många av dessa. Alternativt är att bygga om till orbitrol, men kostar en liten slant.
Hydral trycket kunde väl vara lite högre men den har mycket bättre hydralik än MF och framförallt om du ska ut i skogen så är den hög med bra markfrigång och så är den ju lite längre än MF och går bättre.

Mindre justeringar i övrigt på 400:an gjordes till 430. 430 har en bättre hytt, lite högre hydraultryck och några hästar till bl a .

Volvo-Bm 400/430 en helt förnämligt allsidig gårdstraktor.
BM 400/430 är sammantaget mycket väl konstruerad och tekniskt utvecklad för sin storlek och årsmodell, om man jämför med samtida konkurenter i samma prisläge.
Byggda med Volvos erkänt goda kvalitets stämpel, det är väl därför dessa är eftertraktade på beg-marknaden..... :roll: 8)
Senast redigerad av Sweden-Viking den 30 april 2011, 19:54, redigerad totalt 1 gånger.
BM Volvo 350 Boxer 1963, 1/2-band, takkran. Skogskonverterad Nr:43 av Hultdins i Malå + KMA 10ton
VOLVO-BM 400T 1969 (Servo, Boxer axel mm)+ Ålö Qvicke +Farma huggarvagn + Överum 2-skär
DavidBrown 25D 1953 (Daisy) egentillv vagn
Emil N
Inlägg: 48
Blev medlem: 13 mars 2011, 10:31

Re: skillnad mellan MF35 och Bustrarna

Inlägg av Emil N »

En bra samanställning men jag har några punkter som jag vill tillägga. Fordson dexta har hydraulpumpen i bakaxeln och stannar när man trycker ner kopplingen helt. Har man en dexta utrustad med dubbelkoppling så stannar inte pumpen när kopplingen trycks ner halvvägs. Ford 3000, som är den Ford som är i samma storlek och tidsålder som BM 400,430, har däremot pumpen vid motorn. Fördelen med att ta oljan från bakaxeln till hydraulen är att volymen blir större.

Fordson Dexta/ Super Dexta har simms dieselpump. Dexta har 144 kubiktums motor och Super Dexta 152 kubiktums motor alltså samma volym som i Bustrarna. Senaste versionen gav 44,5hk.

Bosch är bra grejjer men att Lucas skulle vara ett rent mörker på allvar kan jag inte hålla med om. Kan väll hända att Bosch är bättre men någon stor skillnad på tillförlitlighet är det inte.

Ford 3000 har i likhet med BM 400,430 direktinsprutad motor. Bättre vridmoment och lågvarvsegenskaper, tar lite bränsle men inte riktigt lika lättstartad vid kyla som BM 400,430. Det ser inte jag som något större problem då man ändå ska använda motorvärmare för att inte slita på motorn i onödan. men det är klart att är det krig eller om man har bråttom till bolaget så är det ju ingen nackdel om den skulle starta utan värmare också.

Ford 1000 serien med servostyrning har också separat pump men är driven av kamaxeldrivningen. Dexta har nog inte funnits med servo. Den är ju så kort så det räcker att hänga en rejäl vikt i bak sen har man inget problem med att vri på ratten.

Finns ju för och nackdelar med det mesta och man kan till och med hitta fördelar med små bakhjul. Dom blir billigare när dom ska bytas och med lägre höjd så går dom lättare in på logar m.m. Annars har Ford 4000 större hjul med då har den traktorn klart större motor än Bustrarna. Ford 3000 hade 32" på några årsmodeller. Dexta,Super Dexta Ford 2000 och tidiga och sena 3000 28".

Nu handlade ju tråden egentligen om MF och BM men Ford och Fordson är såpass vanliga så jag tog mej friheten att jämföra dessa också.

Jag har inget nöjje i att kasta skit på andra märken, speciellt inte de fyra uppräknade som ju alla är bra traktorer men däremot är det alltid kul att jämföra och titta på olika konstruktioners för och nackdelar. Alla får ju sin favorit och ofta beror valet på vad man prioriterar för egenskaper, om man har haft otur eller tur med någon tidigare traktor och eftersom det handlar om veteranmaskiner så brukar ju gamla minnen spela stor roll också.
Ford 3000 Force -69
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
Sweden-Viking
Inlägg: 85
Blev medlem: 7 december 2007, 19:44

Re: skillnad mellan MF35 och Bustrarna

Inlägg av Sweden-Viking »

Kan väl hålla med om att Lucas elsystem inte är bara mörker men lite sanning finns det, det har jag lärt av egen erfarenhet. På den tiden jag hadde en MGB. Och i min engelska traktors startmotor, men i den är startmotorn från CAV och en synnerligen otrevlig konstruktion som är hopplöst omöjlig att reparera.

Lucas system utmärker sig för dålig korrosionsbeständighet och glappkontakt, speciellt i fuktig väderlek. Beroende på att många kontaktytor oxiderar/erjar lättare hos Lucas. Och delvis kan det bero på den positiva jordningen.
Lucas kan inte ens få en enkel tryckknapp att fungera pålitligt!
En bra grej med Lucas är ju att delarna är billigare.
Men jag går hellre på bilskroten och köper begagnade Bosch delar billigt som håller länge.

Och här kommer lite Lucas skämt - svart humor:

Lucas Electrics - Uppfann Mörkret.
Lucas Electrics - patentinnehavare av kortslutningen.
Lucas - uppfinnare av den första intervalltorkaren.
Lucas - uppfinnare av den första själv-dimmrande strålkastaren.

The Original Anti-Theft Device - Lucas Electrics.

The three position Lucas switch - Dim, Flicker and Off
(De 3 lägena på en standardomkopplare från Lucas: Svagt, Fladdrande och Av.)

The other three switch settings - Smoke, Smolder and Burn (De övriga 3 lägena – Rök, Brand, Eld).

Många brittiska bilar, oberoende av skick och ålder, har minst ett delsystem av komponenter som är fullständigt icke-fungerande, och kan inte repareras utom ytterst temporärt och provisoriskt” (också känd som ”Lucas-lagen”)

Fråga 1-Varför dricker britterna varm öl?

Fråga 2 -Varför tillverkar inte Lucas/england datorer.

Svar se längre ner...

Ok jag är lite Volvo-Bm frälst men detta är ju ett Volvo-Bm forum också.
Jag är den förste att erkänna att MF och ford är bra traktorer också och en stor fördel dessa har är att det finns mer reservdelar att tillgå till i stort sett det mesta och förhållandevis billigt.
För Volvo -Bm är reservdelstillgången lite sämre vissa delar får man söka bland skrotfirmor och hoppas på tur eller lösa med på annat sätt.
Hoppas ingen tar illa upp om man som svensk gillar Volvo-BM.
Vi måste få ha lite kul ihop alla traktor ägare och nördar.
Vi lär ju av varann från andra traktorer också och en hel del delar kan passa eller anpassa mellan flera fabrikat.
Jag är te x ofta in på fordson forumet och kollar,jag får lära mig en hel del där också...
:oops: :oops:

Svar 1-För att Lucas gjorde kylskåpen.
Svar 2 -Dom kan inte få datorerna att läcka olja.


PS. Ryktesvis skall el-komponenter från Marelli vara ännu värre än Lucas. DS.
Tillägg: Ford Dexta motorn är väl i stort sett en Perkins motor liknande den i Bm 320/MF35 fast den gjutits hos Perkins men med Ford:s specifikationer och ihopmonterad hos Ford. Kan någon kommentera om samma delarna passar mellan de olika blocken? :oops: :oops:
BM Volvo 350 Boxer 1963, 1/2-band, takkran. Skogskonverterad Nr:43 av Hultdins i Malå + KMA 10ton
VOLVO-BM 400T 1969 (Servo, Boxer axel mm)+ Ålö Qvicke +Farma huggarvagn + Överum 2-skär
DavidBrown 25D 1953 (Daisy) egentillv vagn
Emil N
Inlägg: 48
Blev medlem: 13 mars 2011, 10:31

Re: skillnad mellan MF35 och Bustrarna

Inlägg av Emil N »

Jag tar inte illa upp av att man som svensk gillar Volvo BM, det är bra att det finns entusiaster som vill bevara en del av vår kulturhistoria.
Jag tar inte illa upp av Lucas-skämten heller så det är lugnt.
Jag brukar skämta en del om vinsuparbilarna då jag tycker att franska bilar är den sämsta skit som finns näst efter kinesgrejjer. Jag jobbade ett tag på peugeot och fick en dos där som jag inte vill ha mer av. Ena stunden höll man på att dö av skratt över att dom verkligen kunde vara så dåliga, andra stunden höll man på att dö av frustration för att dom var så dåliga.
Där fick jag också lära mej att Bosch kan vara värsta sortens skitelektronik. Jag tror inte det finns någon annan bil med så mycket elfel som Peugeot men andra bilmärken med Boschprodukter kan funka hur bra som helst så det måste vara någon jädra andra eller tredjehands produkter som inte klarar kvalitetskraven från andra uppköpare som dom skickar till Frankrike.

Ja Super dexta motorn är mycket lik BM 320 motorn. Det du säger stämmer men det va tvärtom. Ford göt själva upp blocken som skickades till Perkinsfabriken där de sattes ihop efter Fords specifikationer. Det jag vet skiljer är kringutrustningen som dieselpump, spridare m.m. Perkins har foder med fläns, Super Dexta har foder utan fläns. Transmissionskåpan skiljer också.
Ford 3000 Force -69
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
rikard
Inlägg: 92
Blev medlem: 16 mars 2008, 09:55
Ort: Frödinge

Re: skillnad mellan MF35 och Bustrarna

Inlägg av rikard »

En liten skillnad är ju också den att mf är byggd som jordbrukstraktor, medan bm är byggd som kombinerad jord och skogstraktor, bm har därmed högre frigånghöjd och så är bakaxeln/diffen bakvänd på mf, för att den inte ska gräva ner sig så lätt, de har ju sin hydraul som ska vara så bra, men i skogen när man inte har någon plog i marken så brukar de slira sig fram om man inte belastar dem med några ton extra...
Sen för den som är extra intresserad så skiljer motorerna mellan dem, (samma motortyp men olika bestyckad) dvs.
mf har lättare svänghjul och en pump som ger mer bränsle, bm tvärt om.
Bm var ju kända för sin segdragning sedan gammalt, så perkins levererade specialbeställda motorer till bm.
man märker om man byter insprutningspump mellan bm och mf. Bm blir lite tösrtigare men mf blir orkeslös till den milda grad...
Låst