Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Tändstift/tändkabelsats t22

Moderator: Moderatorer

maxlundblad

Tändstift/tändkabelsats t22

Inlägg av maxlundblad »

Vilka NGK tändstift rekomenderar ni till volvo t22?
Finns det någon av tex biltemas tändkabelsatser som skulle kunna passa volvo t22 ?

Nån skrev på forumet att volvo b21 brytarspets passar t22 med en enklare modd, vad går modden ut på?
daisel
Forumberoende

Re: Tändstift/tändkabelsats t22

Inlägg av daisel »

bp5hs är ett stift som funkar bra, bp6hs är däremot kasst, jag säger detta för att varje gång man ska köpa bp5hs så har dom dom inte på lager och då säger dom att bp6hs funkar lika bra men det gör det inte.

Tänk på att det ska vara gamla hederliga tändkablar och inte moderna med spiral i stället för rak kabel innuti
hej, jag
Johan Sandahl

Inlägg av Johan Sandahl »

I min T24 sitter numer BP7HS, men det är bara för att jag hade en massa sådana liggande. Den är faktiskt mycket lättstartad även med dessa stift. Annars har jag hört rekommendationen B6S, dvs gängan är kortare. Men "HS"- stiftet passar utan att kolven slår i, förbränningsrummet är väl tilltaget. Ju högre siffra på stiftet, desto "kallare" är det. (Klarar högre temperaturer, men kan dock bli svårare att starta och få jämn gång). Tändkablar köpte jag på Biltema i metervara, likaså tändhattar och tätningar samt kontaktstyckena i änden på tändkabeln. Lite mer jobb, men å andra sidan kunde jag anpassa längden optimalt. (Kablarna är ju inte precis långa till T24:an). Resultatet blev snyggt! Rotor vet jag inte vilken som passar, men Olssons säljer ju locket, de kanske har rotor också?
maxlundblad

Inlägg av maxlundblad »

okej. men e inte biltemas hattar lite väl korta? D täcker ju inte keramiken på stiften, vilket jag tycker är snyggare. Men jag får väl ta o köpa mig tändkabel i metervara, och ett nytt fördelarlock. Stift köpte jag på jobbet.
Hade ju varit grymmt om man kunde hitta en passande rotor också.
Låst