Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Motorrenovering BM 320 Buster -64
Moderator: Moderatorer
Motorrenovering BM 320 Buster -64
Jag köpte nyligen en BM 320 med skuren motor så jag tänkte göra en liten tråd om renoveringen av motorn. Det var ingen olja på stickan och motorn var stum. När jag tappade ur tråget kom det ur ca 1l olja. Kylvätskan såg bra ut och hade normal nivå.
Jag började med att ställa av lastaren och tvättade traktorn så att man kunde se var motorn satt. Innan var den täckt med olja, sågspån och hästskit.
Jag lossade tråget, vevlageröverfall och dom två mittersta ramlagrena. Det fanns små tendenser till skärning men inget allvarligt. Min misstanke var ändå att det bakre lagret hade skurit och eftersom man inte kommer åt det på ett vettigt sätt underifrån så hängde jag dit tråget igen och fortsatte med att dela traktorn.
Sedan lossade jag motorn från rambalkarna och lyfte ut den med Roburen.
Jag tog loss svänghjulet och sprängkåpan för att sedan återmontera kåpan mot rambalkarna och skjöt ihop traktorn igen så att den blir lättare att flytta runt på gårdsplanen. Tråget lossades igen och nu kunde jag se att det bakre ramlagret hade skurit.
Tråget åkte på igen och insug, diesel och oljerör pluggades för ännu en tvätt innan motorn baxades in i garaget.
Toppen demonterades.
Packningen var riktigt kass och har läkt lite varstans. Den kan ju inte ha gått alltför bra det sista.
Topplocket var hyfsat sotigt.
Här ser man också var det har läkt.
Det sista jag har gjort nu är mätning av cylinderloppena
Mätning strax ovanför nedre vändpunkt. Indikatorklockan är nollad på 91,50 med hjälp av mikrometer.
Mätning strax under vändkanten
Cylindrarna är alltså koniska med 0,12mm. Jag har läst i boken men inte hittat någon "servicelimmit" på cylindrarna. Någon som har sett någon sådan uppgift på 152 eller 203 motorerna?
Nu väntar jag på ett lämpligt verktyg för att kunna lossa remskivan.
Jag började med att ställa av lastaren och tvättade traktorn så att man kunde se var motorn satt. Innan var den täckt med olja, sågspån och hästskit.
Jag lossade tråget, vevlageröverfall och dom två mittersta ramlagrena. Det fanns små tendenser till skärning men inget allvarligt. Min misstanke var ändå att det bakre lagret hade skurit och eftersom man inte kommer åt det på ett vettigt sätt underifrån så hängde jag dit tråget igen och fortsatte med att dela traktorn.
Sedan lossade jag motorn från rambalkarna och lyfte ut den med Roburen.
Jag tog loss svänghjulet och sprängkåpan för att sedan återmontera kåpan mot rambalkarna och skjöt ihop traktorn igen så att den blir lättare att flytta runt på gårdsplanen. Tråget lossades igen och nu kunde jag se att det bakre ramlagret hade skurit.
Tråget åkte på igen och insug, diesel och oljerör pluggades för ännu en tvätt innan motorn baxades in i garaget.
Toppen demonterades.
Packningen var riktigt kass och har läkt lite varstans. Den kan ju inte ha gått alltför bra det sista.
Topplocket var hyfsat sotigt.
Här ser man också var det har läkt.
Det sista jag har gjort nu är mätning av cylinderloppena
Mätning strax ovanför nedre vändpunkt. Indikatorklockan är nollad på 91,50 med hjälp av mikrometer.
Mätning strax under vändkanten
Cylindrarna är alltså koniska med 0,12mm. Jag har läst i boken men inte hittat någon "servicelimmit" på cylindrarna. Någon som har sett någon sådan uppgift på 152 eller 203 motorerna?
Nu väntar jag på ett lämpligt verktyg för att kunna lossa remskivan.
Ford 3000 Force -69
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
Re: Motorrenovering BM 320 Buster -64
Nej och det står inget om de i Boxerns böcker häller. ja skruvar med mopeder och där är det så att kolvarna är koniska, alltså smalare upptill, det är för att vid start så blir kolven varmast längst upp och för att inte riskera att de ska nypa så är dom ngn hundra/tiondel smalare upp till
Men om de skulle vara fodret dem gör koniskt för den skull låter märkligt, eftersom de skulle inte bli rätt då.
det är nog mer slitage än fabriksgjort?
Fint att du ger dig på att renovera motorn, lycka till
Mvh
Men om de skulle vara fodret dem gör koniskt för den skull låter märkligt, eftersom de skulle inte bli rätt då.
det är nog mer slitage än fabriksgjort?
Fint att du ger dig på att renovera motorn, lycka till
Mvh
Re: Motorrenovering BM 320 Buster -64
Nej fodrena ska inte vara koniska från början men precis som du säger så är säkert kolvarna koniska. Det blir troligtvis nya foder för jag tycker att 0,12mm konisitet låter lite mycket men det skulle ändå vara kul att läsa vad som är en bruklig tolerans.
Ford 3000 Force -69
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
Re: Motorrenovering BM 320 Buster -64
Ja de är väll lika bra att skaffa nya. ja konstigt att de inte står i böckerna. finns de ingen sk "motorrenoveringskit" till 320?
Re: Motorrenovering BM 320 Buster -64
Jo det mesta är ju samma på MF 35 så dom där kitena passar även BM 320. Men jag är lite kluven när det gäller fodrena. De som följer med är så kallad färdiga servicefoder och borras inte efter ipressning. Dom halvfärdiga fodrena ska borras efter ipressning, vilket borde ge ett bättre resultat men det blir också en kostnad på 2000kr för jobbet.
Ford 3000 Force -69
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
Re: Motorrenovering BM 320 Buster -64
HMM ja är inte så "high" när de gäller sånt men till boxern är de ju färdig borrade foder med rätt mått för kolvarna. dom trycks i och behöver ingen bearbetning efter. så de borde ju funka tycker ja
för de är väll våta foder på 320?
Mvh
för de är väll våta foder på 320?
Mvh
Re: Motorrenovering BM 320 Buster -64
Det är torra foder på BM 320 och finns på färdiga servicefoder och halvfärdiga foder som måste borras efter ipressning. Dom är tunna , ca 1mm gods. Problemet med sevicefodrena är att om lägena i blocket är det minsta ovalt eller deformerat så blir fodret också det.
Ford 3000 Force -69
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
Re: Motorrenovering BM 320 Buster -64
Jag har varit hemma länge men nu har en BM hittat hem till mej kan man ju säga. Tur att den har en Engelsk motor
Jag skulle behöva veta storleken på bulten till remskivan så att jag kan beställa en ny hylsa. 42mm står det i boken men jag antar att det är tumstorlek och exakt 42 stämmer inte.
Jag skulle behöva veta storleken på bulten till remskivan så att jag kan beställa en ny hylsa. 42mm står det i boken men jag antar att det är tumstorlek och exakt 42 stämmer inte.
Ford 3000 Force -69
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
Re: Motorrenovering BM 320 Buster -64
42mm har jag använt, men får knacka på den med en hammare lite försiktigt.
hej, jag