Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

motor problem

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

bm 230 viktor

motor problem

Inlägg av bm 230 viktor »

Hej jag har en 2 cylindrig bm 230 viktor och har problem med den. den startar inte under 10+ :cry: och det tar 30 - 40 sek att starta den. samtidigt svartrycker den. Tror den har dålig komp??? och dacks att byta kolvringarna???? eller behövs spridarna smörjas upp :!: vad tror ni ???
tobbe-38

Re: motor problem

Inlägg av tobbe-38 »

Testa att komp mäta den då, då märker du ju om de är kolvringarna/loppet som är slitna eller topppakningen/ventilerna/sätena. du kan ju även testa att provtrycka spridarna.

Om den är svårtstartad och svartrycker, är det inte då att den matar in diesel men inte förbränner de(inte tänder alltså) så de blir överskott av diesel under startförsökets så den står och svartrycker, då kan de ju mycket väl vara dålig komp som är boven

Mvh
William

Inlägg av William »

Jag antar att det här problemet inte har uppstått under natten. Det här är klassiskt symptom som talar om att det är dags för motorrenovering.
Visst finns det annat som kan strula,men som sagt,det här är typiskt för dålig kompression.
Emil N

Inlägg av Emil N »

William skrev:Jag antar att det här problemet inte har uppstått under natten. Det här är klassiskt symptom som talar om att det är dags för motorrenovering.
Visst finns det annat som kan strula,men som sagt,det här är typiskt för dålig kompression.
Det är nog sant men kan man ställa en riktig diagnos innan man kastar sej över motorn och river isär så är det ju bra. Att provtrycka spridarna är inte specielt dyrt och bör ju ändå göras i samband med motorrenovering. När spridarna ändå är lösa så kan man ta ett kompressionsprov eller trycksätta cylindrarna vilket jag tycker är en bättre metod så man får reda på var det tar vägen.
Ford 3000 Force -69
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
tobbe-38

Inlägg av tobbe-38 »

Emil N skrev:
William skrev:Jag antar att det här problemet inte har uppstått under natten. Det här är klassiskt symptom som talar om att det är dags för motorrenovering.
Det är nog sant men kan man ställa en riktig diagnos innan man kastar sej över motorn och river isär så är det ju bra. Att provtrycka spridarna är inte specielt dyrt och bör ju ändå göras i samband med motorrenovering. När spridarna ändå är lösa så kan man ta ett kompressionsprov eller trycksätta cylindrarna vilket jag tycker är en bättre metod så man får reda på var det tar vägen.
ja precis komp mäta så får man ju reda på motorns skick och vad som är slitet.

Min är väldigt svårstartad men nu är de nya filter och ny justerade spridare, och snart renoverad startmotorn då den börja bli ganska trött. ska bli kul och se om de blev någon skilland på start/gång med rätt öppningstryck på spridarna
William

Inlägg av William »

Givetvis menar jag inte att det bara är att riva motorn utan att först ställa en diagnos,men med dom symptomen så misstänker jag starkt att det är dålig kompression som är boven och skulle således även jag göra ett kompressionsprov som första felsökning.
tobbe-38 skrev:
Emil N skrev:
ja precis komp mäta så får man ju reda på motorns skick och vad som är slitet.

Min är väldigt svårstartad men nu är de nya filter och ny justerade spridare, och snart renoverad startmotorn då den börja bli ganska trött. ska bli kul och se om de blev någon skilland på start/gång med rätt öppningstryck på spridarna
GMEM

Inlägg av GMEM »

Har du kollat så att inte luftfiltret är igen satt?

MVH

GMEM
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Jag tycker med att det låter som komp-fel, men ´prova att starta med insugslangen lossad får luftburken, startar den bra då så är det dags för en filter tvätt
hej, jag
Låst