Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Spak bak på boxern

Moderator: Moderatorer

Anders Björk

Spak bak på boxern

Inlägg av Anders Björk »

Hallå igen

Om man tittar på boxern bakifrån så sitter det på höger sida, på hydraultanken en liten spak. Vad i hela fridens dagar är den till för?

MVH
Anders
944_968CS

Inlägg av 944_968CS »

Hej,

Jag vet inte riktigt vilken spak du menar. Men kan det vara så att din hydraul kommer ifrån en 600? I så fall tror jag att det är spaken är för dragkraftsreglering eller lägesreglering av hydraulen. Lägena däremellan är en blandning av dessa. Kanske är helt ute och cyklar.

/Bosse P
rikard

Inlägg av rikard »

På de alra första 350 sitter det ett hydraulpaket benämnt cresco,
där sitter det en liten fjäderbelastad spak på höger sida (sett bakifrån) den är enligt verkstadshandboken till för att låsa hydraularmarna i upplyft läge.
Den spaken försvann senare när terra trol hydraulen introducerades.
Väse

Inlägg av Väse »

som rikard säger så stämmer det att den på dom tidiga modellerna är till för att låsa lyftarmarna i övre läget med
Anders Björk

Inlägg av Anders Björk »

Aha ok, tack för svaren! nu vet jag!

/Anders
Anders Björk

Inlägg av Anders Björk »

Insåg att jag hade ytterligare en fråga ang hydrauliken på 350. Vid spakarna inne i hytten finns det dessutom någon slags ställ skruv, eller rättare sagt så finns det en liten ratt som sitter under spakarna, vad används den till?

/Anders
arnfinn

Inlägg av arnfinn »

Kan det være høy- og senkehastighet?
Per Persson

Inlägg av Per Persson »

Som Arnfinn är inne på.

Skruven/Ratten under höj/sänk spaken på äldre hydralsystemet är helt enkelt en ventil som styr hur snabbt hur snabbt lyftarmarna sänkes alt. oljan från externt tillkopplade utrustningar strömmar tillbaka.
Bengt Lundsgård

Inlägg av Bengt Lundsgård »

Ratten i bak på Cresco hydraulen är till för att reglera mängden tyngdöverföring i Crescoventilen.
Höj och sänk funkar som vanligt, men när man plöjer vill man få över vikt från plogen till traktorn, på liknande sätt som Ferguson systemet. mängden tyngdöverföring ställs med ratten och tyngdöverföringen aktiveras genom att flytta höj och sänkspaken i sidled och sedan till Creskoläget.
Låst