Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

kraftuttag på bm 35.

Diskussioner kring allt mellan koppling och hjul

Moderator: Moderatorer

Lundejanne

kraftuttag på bm 35.

Inlägg av Lundejanne »

Tjenare på er alla! Jag har en 35:a som jag har till allt! skottning,vedkörning och ta upp o lägga i båten.
Jag undrar om man kan fixa såatt kraftuttaget blir oberoende? inte som idag, drivhjulsberoende.
MVH Janne
Ralle
Forumberoende

Re: kraftuttag på bm 35.

Inlägg av Ralle »

Det är väl inte drivhjulsberoende?
Kopplingsberoende skulle jag mer tro på.

Ett drivhjulsberoende följer alltid drivhjulens hastighet, även bakåt om du lägger i backen.

Ett kopplingsberoende har alltit samma hastighet oberoende av vilken växel man har i.
Däremot kan kragtuttaget följa med drivhjulen om man har växel ilagt och kopplingen nedtryckt, och traktorn rullar.

Men som svar på din fråga, nej, tror det blir rätt svårt. Kraftuttaget på den där drivs av växellådan, som ju kopplas ur med kopplingen.
För att få oberoende måste man antingen ha dubbelkoppling med en lamell för körkopplingen och en för kraftuttaget, eller ha en helt egen kraftuttagsinkoppling som drivs direkt av motorn oberoende av kopplingen.
För att få det på en 35:a måste du på nåt sätt fixa drivning vid sidan av växellådan, dvs. du kommer ej att kunna använda det kraftuttag som sitter där nu.

En variant skulle ju kunna vara att använda en hydraulmotor som kraftuttag, beror lite på vad du ska använda kraftuttaget till.
Lundejanne

Inlägg av Lundejanne »

Det jobbigaste är när man kör snöslungan!
Men det är väl bara att gilla läget.
Tackar för svaret.
bmsidan

Inlägg av bmsidan »

Det du efterlyser kom inte förrän på BM 350 Boxer från 1959 och framåt.
Mvh
Niklas Larsson
www.bmsidan.se
rikard

Inlägg av rikard »

Det fanns oberoende kraftuttag till 35an som extrautrustning, en konstruktion som inom bm då redan var 30 år gammal.
man la en lång axel under traktorn "splinesad" i bakänden och i framänden driven från motoraxeln med remskiva.
Inte så dumt som det låter och ett väldigt bra alternativ när man vill köra ett redskap som inte vill ha avbrott, ex. snöslunga, slåttermaskin etc.
bmsidan

Inlägg av bmsidan »

Intressant, fanns det möjlighet att stänga av krafuttaget då med eller var det bara att dra i stopp-knappen som gällde?
Mvh
Niklas Larsson
www.bmsidan.se
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Låter intressant, skulle vara kul att se...
man kan ju dock undra hur stot moment man kan ta ut på det med remdrift...?
Lövnäsen

Inlägg av Lövnäsen »

Det var Sepson i Vansbro som tillverkade detta pto till Bm, dom tillverkade även frontvinchar till Bm.
Det var ett helt oberoende pto som drevs med axel på vevaxeln till en spakstyrd lamellkoppling o sen till en frontmonterad växellåda, sen till en axel under traktorn som satt monterad under ordinarie pto-axel på traktorn o hade splines. Kraftuttags axeln gick alltså utanför o förbi på sidan om traktorns transmission. Den var alltså urkopplingsbar på samma sätt som traktorns vanliga pto, genom sin spakstyrda lamellkoppling.

Det hela såg o påminde mycket om självbindardrivningen som fanns på Munktells traktorerna 22 o 30 HK på 30-talet.

Har aldrig sett någon sån utrustad traktor i verkligheten, men har haft en originalbok ifrån Sepson till en sådan utrustning, men hittar den inte för tillfället, ska leta vidare o se om jag finner på den.
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
bmsidan

Inlägg av bmsidan »

Intressant!
Mvh
Niklas Larsson
www.bmsidan.se
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Helt klart intressant!
Hoppas på att få se lite bilder, om någon dokumentation hittas.
McE

Inlägg av McE »

Jag har en 52:as BM36 som INTE är drivhjulsberoende. Kopplingsberoende då? Har den ståendes på friläge när jag driver min gamla klingsåg.....
Låst