Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Oljeläckage volvo bm 400

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

fjord2

Oljeläckage volvo bm 400

Inlägg av fjord2 »

Hej har ett oljeläck bak på perkinsmotorn i 400:an. visade sig när jag demonterat luftrenaren för att komma åt, att det kom från ett "plåtlock" bak (framför tanken) där wiren till mätaren går in. Trodde då att det var packningen till locket som satt med 3st bult, men i locket fanns ett borrat hål som skulle vara där. men det ska inte komma olja där . tacksam för svar, om någon vet orsak.
Emil N

Re: Oljeläckage volvo bm 400

Inlägg av Emil N »

Det sitter nog en packpox där som antagligen är kass.
Ford 3000 Force -69
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
William

Inlägg av William »

Precis så är det. Det är radialtätningen som är kass. Det är en vanlig packbox och den har måtten: 22,22X34,92X6.
fjord2

Inlägg av fjord2 »

Tack för svar om oljeläcket. Detta "plåtlock" som sitter med tre skruv skruvade jag lös, bak på blocket, wiren till timmätaren går också där. genom detta lock är ett ca 3mm
hål borrat, orginal alltså. Där rinner oljan ur nu när den gått en stund. och det kommer inte någon droppe, det rinner! Packbox säger ni, sitter den innanför locket isåfall? Får kanske försöka se på någon sprängskiss. tittade i en rephandbok men blev väl inget klokare, får försöka igen.
William

Inlägg av William »

Packboxen sitter i "plåtlocket" på insidan,den kan du inte missa (om det inte är annorlunda på äldre Perkins,men jag tror inte det).
senmathal

Inlägg av senmathal »

Hej!

Hakar på en gammal tråd här. Jag behöver också byta denna packbox och nu undrar jag om wiren går att dra ut när man demonterat plåtlocket ? Jag antar att det läcker där då det är oljigt högt upp på baksidan av motorn, kommer ganska mycket olja där.

/Mats
buster75

Inlägg av buster75 »

Hej! Jag har exakt detta problem på min Buster. Vad heter packningen och vad har den för artikelnr på oie.se ?

Tack på förhand!

mvh
Rickard
Låst