Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Oljud från kall hydraulik - BM Teddy

Moderator: Moderatorer

Baggis

Oljud från kall hydraulik - BM Teddy

Inlägg av Baggis »

Hej BM-fräsare!

Min gamla BM Teddy förvånar mig genom att mestadels funka helt OK, i synnerhet med tanke på sin ålder! Har dock noterat att sen det blev minusgrader så riktigt tjuter det i som det verkar hydraulrören som går inifrån hytten/lådan och framåt en stund efter start. Det tystnar om jag låter lastaren och/eller skopan(hydraulisk) röras och som sagt så tystnar det helt efter en stund. Medan det låter är det rejält störande, hehe! Vad kan det vara? Beror det på att oljan är tjockare kall? Isf kanske det inte är nått att bry sig i då det verkar funka iaf? Vilken sorts olja skulle ni förresten rekommendera dels i lådan/hydrauliken, dels i motorn?
Johan Sandahl

Re: Oljud från kall hydraulik - BM Teddy

Inlägg av Johan Sandahl »

I instruktionsboken (T24) står det att man skall ha olja som motsvarar 10W. De flesta svar jag har fått om detta innan och som jag själv kör med är vanlig motorolja 10W30. Så som jag har förstått det så betyder detta att 10 är tjocklek när oljan är kall och 30 när den är varm. Funkar bra men det är som du säkert också märker att det går trögt i början innan oljan blir varm. Man kan även hälla i vanlig hydraulolja istället, men vissa säger att den inte smörjer systemet på samma sätt.
Lövnäsen

Inlägg av Lövnäsen »

Det är för att oljan är tjock o seg i kyla, som du misstänker.

Det är inga problem att köra med vanlig hydraulolja.

Min T 24 o Victor har alltid gått med vanlig hydraulolja typ 32, har fungerat utan problem.

Det är att rekomendera att köra vanlig hydraulolja vid kyla, tycker jag. Det sliter mindre på systemet, du slipper oljud o skrik.

Jag kör alla mina Volvo och Volvo Bm traktorer på hydraulolja typ 32 året runt, utan problem.
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Och kraftuttaget mår inte dåligt av hydraulolja?
Det smörjs ju med samma olja...
Baggis

Inlägg av Baggis »

OK, men om jag skulle byta till vanlig hydraulolja i systemet, hur får jag då det att bli bytt ända ut i tuberna? Lastaren har ju enkelverkande tuber så där sker väl inte nått egentligt byte alls? Lossa på nått å låta det pressa igenom?

Hur med motorns olja då? Vanlig hederlig 10w30 mineralolja, eller vad?
Baggis

Inlägg av Baggis »

Inga fler smarta svar, hehe?
Johan Sandahl

Om lastaren och hydraulen är i sitt nedersta läge, så finns det väl inte så mycket olja kvar i systemet? Det som är i ledningarna borde väl rinna ut också? Annars får man väl lossa på anslutningarna lite. Tror inte det gör så mycket om det råkar finnas några droppar kvar......
Lövnäsen

Inlägg av Lövnäsen »

URSÄKTA MIG O FÖRLÅT MIG SÅ MYCKET. :oops: :oops: :cry:
JAG HADE HELT FEL OM OLJAN I MIN T 24 O VICTOR. :oops: :oops: :cry:

Jag kör dom på vanlig 10W/30 olja o det har dom alltid gått med, enligt service böckerna.

Däremot kör jag mina andra Bm med separat hydraul system på hydraulolja typ 32.

Motorn går alldeles utmärkt att köra på vanlig 10w/30 mineralolja, det går oxå med typ 10w/40 eller liknande.

Hoppas jag inte lurat någon förmycket..

Det är bättre man tänker lite innan man snackar::. :mrgreen:
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
Baggis

Inlägg av Baggis »

Hehe, ingen skada skedd! 8)

Man kunde iofs då tycka att t.ex semisyntetisk 10w-30 eller kanske 5w-30 skulle göra det lättare att få runt oljan när det är kallt?
Johan Sandahl

Kan nog fungera, men hör väl inte riktigt ihop med en gammal BM.....
Baggis

Inlägg av Baggis »

Johan Sandahl skrev:Kan nog fungera, men hör väl inte riktigt ihop med en gammal BM.....
Nä, det är väl inte så "renlärigt" och "original". Kanske mest beroende på att såna oljor inte fanns på den tiden, hehe! Jag är dock inte främmande för att låta nytt och gammalt mötas om det är till nån fördel funktionsmässigt. Ibland hör man dock att det skulle vara direkt skadligt att slänga in semi- eller helsyntet där det bara har varit mineralolja innan. Har aldrig fått klart för mig om det är en myt eller inte.
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Du ska abusolut inte hälla i syntete olja i en gammal motor som har gått på mineralolja, delsyntet är väl ok, men skulle fördedra mineral 15w/40, alltid gött med lite tjockare olja för gamla motorer
hej, jag
rikard

Inlägg av rikard »

Svaret ger sig själv, läser man i instruktionsboken så står det att man ska ha motsvarande 10W/30 i hydraulsystemet och vid extrem kyla SAE 5W på alla volvo/bm konstruktioner fram till början av sjuttiotalet. (om inget annat anges) att det tjuter lite när man kallstartar är normalt, på bla. victorn brukar man kunna få oljetrycket att "fladdra" lite vid extra kall motor.
Men om man tänker på att en del maskiner har fungerat med samma oljetyp i över 60 år så behöver man inte oroa sig.
Många experter på gamla maskiner säger ju också att man inte ska ha för bra olja, då dagens prestandaoljor i vissa fall med alla tillsatser kan lösa upp gamla tätningar och avlagringar mm.
Skulle man få någon ide om att modern hydraulolja skulle vara "bättre" i hydraulsystem så märker man antagligen att det börjar läcka överallt när den blir varm, råkar man också få tag i miljövänlig olja som blandar sig med lite kvarvarande mineralolja är risken att skärning med tjock utfällning sker, som leder till att ventiler stoppar igen och i värsta fall att hydraulpumpen får hitta ett nytt hem på en återvinningsstation...
Låst