Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Batteribyte

Moderator: Moderatorer

BMdaniel

Batteribyte

Inlägg av BMdaniel »

Jag har funderingar på min bm terrier.

Orginalt ska det ju sitta ett 6volts batteri på 85 aH. Jag funderar om det är någon som har satt i batteri med fler amperetimmar. Jag har ett på 135 aH som bara står som man kan sätta i, men det blir nog för mycket, eller vad tror ni??
Tacksam för förslag, tack på förhand :)

Mvh Daniel
Ralle
Forumberoende

Re: Batteribyte

Inlägg av Ralle »

Nej, det kan aldrig bli för mycket!
Ju mer desto bättre, bara det får plats!
Baggis

Inlägg av Baggis »

Stämmer! "Ah" kan inte bli för mycket av nånsin, vilket Volt däremot kan. Det enda som händer med fler Ah är att det tar längre att ladda det och att det såklart räcker längre innan det blir tomt.
Lövnäsen

Inlägg av Lövnäsen »

Det är alltid bra med mycket Ah vid starter, men det kräver lite mer av generatorn att ladda upp batteriet fullt hela tiden, då ett större batteri kräver längre laddningstid.

Men om du har en växelströms generator ska det inte vara några problem.
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
BMdaniel

Inlägg av BMdaniel »

Tack för svaren :) Jag har letat efter nån sida med generatorer men hittar inte. Vet ni någon sida? :)
revert

Inlägg av revert »

På den här sidan har det skrivits en hel del om generatorbyte bl.a. Generatorer hittar du på närmaste bilskrot, eller om du vill känna lite funktionstrygghet, nya lågpris på Biltema och liknande ställen. Det finns även fabriksrenoverade.
Tar du från skroten så tänk på att få med laddningsrelät och kablage om det är en äldre generator. På nyare generatorer är relät, eller regulatorn som det heter där, inbyggt. Det viktigaste vid monteringen sedan är att remskivan ligger i linje med vevaxelremskivan och vattenpumpskivan. Mer om detta hittar du här på forumet.
Låst