Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Bensintank till victor från T22

Tjata om alla möjliga klurigheter kring traktorerna.

Moderator: Moderatorer

kungsis

Bensintank till victor från T22

Inlägg av kungsis »

Jag skulle behöva lite större tank till hydralsystemet på min victor och hittar ingen bra plats att placera den. Därför kom jag att tänka på om det skulle gå att använda en tank från en modell med bensin/fotogen tank. Hade då tänkt att ha diesel (fotogendelen)i den ena sektionen och hydralolja i den andra (bensindelen). Fråga 1. Passar den? 2: det är kanske olämpligt att ha en dieseltank så pass nära en hydraltank, p.g.a att olja blir ju riktigt varm. Åsikter och kundskap efterlyses.

M.v.h
Kungsis
daisel
Forumberoende

Re: Bensintank till victor från T22

Inlägg av daisel »

Nja, stratbensin tanken är ju inte så stor prescis, men det kan väl funka om du vill ha det så, tempraturen är nog ingen fara, så är det ju byggt på flera andra moddeler från bm
hej, jag
kungsis

Inlägg av kungsis »

Tack för svaret. Jaså bensintanken är liten. Hur mycket rymmer den?

M.v.h
Kungsis
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Har för mig att det är 3 liter, men du vet väll att du kan få i runt 13 liter i victorn hydralhus, det går bra att fylla över nivåpluggen
hej, jag
kungsis

Inlägg av kungsis »

Jaså, den var så pass liten. Jag tänker montera en frontpump och i.o.m att jag tänker montera en med relativt högt flöde, så behövs det ju lite volum för att den inte ska gå varmt. Jag har lastare på traktorn och det gör ju att platserna att montera en tank minskas. Jag har kortat upp lastaren framtill, så där får ingen rum (+ att jag känner inte direkt för att belasta den ännu mera framtill). Att sätta en på sidan skulle se förskräckligt ut, då lastaren och fäste gör att den skulle hamna långt ut. Jag har haft planer att sätta en på höger bakskärm och så kanske det blir.

M.v.h
Kungsis
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

På ena skärmen har man ju sett andra traktorer ha, har dock aldrig sett en Victor så, men det borde väl fungera.

Angående att överfylla så jag jag också funderat på det där... Funderar på att ha tippkärran på Victorn, men antar att oljevolymen inte räcker till det...
Hur mycket kan man överfylla utan att det blir problem?
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

fyll på bara, se till så att avluftningen är ok bara (sitter i påfylningen) det enda som kan hända är att om p boxen mellan v-lådan och hydralhuset är dålig så riner oljan i i lådan, men det ser du lätt på oljestickan
hej, jag
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Tackar, då vet jag... Ska bara ha på ett hydrauluttag och bygga om draget också...
rikard

Inlägg av rikard »

Konstruktionen med att byta tank fungerar, Bm gjorde så från fabrik på begäran, eftersom T-24/25 och victor byggdes samtidigt fanns det ju delar i samma fabrik, bensintanken är på 4 liter och med lite grova ledningar ger det ca: 5 liter extra plus att du fyller hela hydraul och kraftuttagshuset. så visst räcker det till för en tippvagn och lastare!
(Det fungerade med en 10 tons weckmanvagn för mig)
och är inte pumpen för stor så är inte värmen något problem, finns ju victor med orginal frontmonterade pumpar,
Bara inte flödet blir för högt på höga varv för då "hinner inte systemet med" och pumpen kommer antagligen att rasa.
Låst