Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Hydraulik till 430

Moderator: Moderatorer

Sjöman

Hydraulik till 430

Inlägg av Sjöman »

Jag har köpt en ålö lastare till min 430. Nu undrar jag om någon på detta forum har koll på vart man lämpligast kopplar hydrauliken. Kan man kanske använda uttagen ibak ? Någon som vet ?
Ralle
Forumberoende

Re: Hydraulik till 430

Inlägg av Ralle »

Vad är det för lastare?
Är det hydraulisk tilt eller "ryck å slit"?
Enkelverkande eller dubbelverkande lyft?
Är det hydraulventiler med till lastaren?

Är det bara en för lyft så kan du koppla den på ett uttag bak, behövs ett enkelverkande uttag.
Är det dessutom hydraulisk tilt behövs dessutom ett dubbelverkande uttag (tre uttag bak)
Är det hyd. tilt och dubbelverkande lyft behövs två dubbelverkande. (fyra uttag)

Har du hydraulventiler med för lastaren kan du antingen koppla det på ett uttag bak och sen i retur.
Eller så kan du koppla det i serie på tryckledningen mellan pump och hydraulen bak, under förutsättning att ventilpaketet har serienippel.

Men det behövs svar på frågorna ovan, samt vad du har för uttag på traktorn.

Biler på allt säger rätt mycket!
Sjöman

Inlägg av Sjöman »

Ventilpaketet som följer med har 2 slangar med snabbkopplingar. Det är väl 1 tryck och en 1 retur antar jag ? Vilka av uttagen ibak bör man använda ? Vad är det för skillnad på uttagen? Mycke frågor tacksam för svar
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Hur många uttag har du?
Skulle kunna tänka mig att du har tre uttag, ett enkelverkande och ett dubbelverkande.
Då ska slangarna sitta i de två uttagen som är dubbelverkande uttag. Sen får du låsa spaken i ändläget.
Alternativt, som är ännu bättre, är att sätta tryckslangen i ett enkelverkande uttag och returen direkt i tank via ett returuttag, om det finns ett sånt.

Behövs mer info om traktorn, hur många uttag, vart rör/slangar till uttagen går osv.
Bilder på uttag och rör/slangdragning till uttagen skulle vara bra!
Låst