Hej!
Vi har problem med kylningen och hyttvärmen i en BM 700 Turbo.
Tempmätarn visar normalt, men motorn "småkokar" och det blir något för högt tryck i kylarn.
Hyttvärmen har även slutat fungera.
Vi fick följande tips från en reperatör, som misstänkte att det kan röra sig om antingen luft i systemet, eller trasigt topplock/packning.
(Eftersom det är ca -10 grader utomhus, hade vi även låtit den stå med motorvärmarn på i 1,5h, inför nedanstående test).
1) lossa på kylslangen som går in vid topplocket, håll för tummen vid det frilagda röret/pipen.
2) Fyll på glykol i kylarn, släpp tummen så det får rinna ut.
Efter detta startade vi traktorn, och lät den stå på tomgång ca 15 minuter.
För en stund bärjade åter Hyttvärmen att fungera, men slutade igen när vi skotta snö, så problemet verkar fortfarande olöst.
Finns det något bättre sätt att lufta ur kylsystemet? Eller att verifiera om det är topplockspackningen?
mvh
Fredrik
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
problem med Kylning och hyttvärmen 700 Turbo
Moderator: Moderatorer
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 26 december 2010, 16:26
Re: problem med Kylning och hyttvärmen 700 Turbo
nu vet ju inte jag om de är samma problem som vi hade på en gammal 740 nu i veckan, men då va topplockspackningen gången och motorn tryckte tillbaka vattnet genom kylarn och ut i expansionskärlet igen vid kompression. men de va samma symptom där, tempen normal och blåste kalluft i värmepaketet. och iomed att dom flesta motorer är likadana till konstruktionen osv så om vattnet trycks tillbaka ut ur expansionskärlet me ett sjujävla tryck direkt vid start så är nog förmodligen din topplockspackning/topp gången.