Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Fel på bränslesystemet? Var? BM Victor

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

LasseB
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 april 2008, 11:44
Ort: Br

Fel på bränslesystemet? Var? BM Victor

Inlägg av LasseB »

Råkade i helgen ut för att motorn stoppade och nu inte går att starta igen.
Det som hände var att Victor i vanlig ordning stod och tuffade så glatt på tomgång och när jag sen skulle köra iväg, frikopplade och gasade så stannade motorn. Inga misständningar eller ngt utan bara dog som om jag hade använt stoppknappen. Vid startförsök inte någon antydan till tändning.

Har nu kollat de enkla grejerna som att det finns diesel, inga läckage osv.
Kollat luftfilter och bränslefilter också och det verkar helt ok. Den går inte igång eller tänder inte ens till. Så det verkar vara ngt med bränslesystemet. Nu är frågan vart man börjar? Har pumpat lite med handpumpen och det kommer bränsle till och förbi finfiltret.

Kan det vara matarpumpen? Eller är det troligare att det är insprutningspumpen, men borde det inte ha blivit lite misständningar först i så fall? Var i bränslesystemet bör man lätta på kopplingarna för att se att det kommer bränsle? Andra tips?
rikard
Inlägg: 92
Blev medlem: 16 mars 2008, 09:55
Ort: Frödinge

Inlägg av rikard »

pumpa med handpumpen tills du hör hur det skvalar ordentligt i tanken, (returbränslet kommer tillbaka) därefter lossar du lite på ett spridarrör, uppe vid spridaren, kör lite med startmotorn då ska det komma diesel i kopplingen där du lossade, då ska ev luftproppar försvinna, och motorn tända Lycka till!
LasseB
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 april 2008, 11:44
Ort: Br

Inlägg av LasseB »

Tack för tipset. Ska kolla i em. Jag har lättat på kopplingen till spridarrören nere vid insprutningspumpen och kört runt med startmotorn, men inte använt handpumpen innan, så jag gör om proceduren. Tyvärr finns väl skäl att tro att det inte kommer någon diesel ändå. Börjar luta åt att det är ngt med insprutningspumpen. Den verkar ju inte vara så komplicerad att ta bort med bara 4 bultar, men finns det något känt standardfel på dem? Något särskilt man ska leta efter?
Trots allt får jag hoppas att ditt förslag hjälper.
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Inlägg av daisel »

låssa aspridarrören (dom nedre) å pummpa tills det kommer disel se nsak den starta, kolla grov filtret? det kan var i gensatt så pumpen inte årkar suga utan att det bara kommer när du pumpar? kollat så det inte hänt något med stoppreglasert på pumpen?.

Sen så försöker du starta, ta lite startgas för säkerhetskul. lycka till glöm inte å säga hur det gick
William
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 oktober 2007, 19:43

Inlägg av William »

Hej LasseB! Ja helt klart så har något hänt med bränsletillförseln.
Jag skulle också börja med att lufta systemet. Det är många år sedan jag
skruvade med en Victor, men det borde vara tre ställen att tänka på.
1. Vid bränslefiltret. 2. På insprutningspumpen.(Vet inte om det finns
någon luftskruv där, annars lossar du på tryckutjämnaren och luftar där).
3. Spridarrören. När du luftar så pumpa hela tiden och sluta inte förän
du har dragit åt igen. När du har luftat punkt ett och två så lossar du
spridarrören uppe vid spridarna och kör med startmotorn. Har det inte
kommit någon diesel efter 5-10 sekunder så kan du nog utesluta att det
beror på luft.
efter det skulle jag titta närmare på matarpumpen. Den kan vara defekt
även att handpumpen fungerar.
Be någon att pumpa på handpumpen samtidigt som du kör på startmotorn.
Är matarpumpen defekt så borde den i alla fall i detta läge ge något
livstecken ifrån sig.
Sedan har vi överströmningsventilen, är den otät så bygger den inte upp
något tryck i denna lågtryckskretsen.
Sedan återstår väl "bara" insprutningspumpen, men det är relativt
ovanligt att dom säger upp sig med så kort varsel.
Om du plockar bort den så se bara till att du får tillbaka den exakt som
den satt, så du inte ändrar förinställningen.
LasseB
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 april 2008, 11:44
Ort: Br

Inlägg av LasseB »

Inte ett liv! Trots dessa goda tips så lyckas jag inte få fram bränsle.

När jag försöker pumpa fram bränsle så kommer inget förbi insprutningspumpen, men fram dit via finfilter, vid tryckutjämnaren finns det bränsle.

Försökte också att handpumpa samtidig som startmotorn kördes.

Överströmningsventilen är jag osäker på var den sitter. Finns den på matarpumpen? Ovanpå matarpumpen bredvid handpumpen finns ett skruvlock och under där fanns en fjäderbelastad plast"kolv". Den såg i alla fall hel ut!

Vad jag förstår så borde det i så fall bara återstå att kolla insprutningspumpen. Har aldrig mekat med någon sådan, men jag antar att man med ett stort mått av försiktighet kan i alla fall ta bort den och komma åt några delar och förhoppningsvis se om det finns några skador eller igensättningar. Det är ju lite oroande om det är ngt med insprutningspumpen för jag antar att det är svårt att överhuvudtaget hitta delar till den eller få tag på en ny/begagnad.
LasseB
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 april 2008, 11:44
Ort: Br

Lite hjälp till behövs

Inlägg av LasseB »

Rev insprutningspump och matarpump idag. Troligen har jag hittat felet, men tyvärr lite sent innan jag kanske gjorde en groda.

Jag observerade att det fanns en fjäder som trycker kuggstången, reglerstången. Senaste tiden har inte kallstartsanordningen funkat och när jag nu demonterade så var fjädern inte ok dvs den tryckte inte på reglerstången.

Tyvärr så insåg jag inte att sambandet utan satte igång med insprutningspumpen och kollade. Det verkar inte vara några problem, men jag gjode ett fel. Jag tog bort lyftarrullarna och fjädern och den kolv som sitter i den. Det jag inte observerade var att när fjädern var borta så kunde reglerstången ändra läge så att de båda reglerhylsorna inte stod i rätt förhållande till varandra. Jag tror att inställningen för de både reglerhylsorna är parallella? Det är ju ett spår i dessa och där själva kolven passar in.

Är det ngn som vet om det ska vara parallellt eller hur man monterar kuggstången korrekt. Ni som skruvat med detta vet att kuggstången löper fast mot den ena reglerhylsan men kan justeras när fjädern är borta på den andra.

Dessutom behöver jag få tag på en ny fjäder till hävarmen eller det kanske inte har så stor betydelse vilken man tar - bara den trycker på hävarmen hela tiden??

Tacksam för lite ytterligare tips och hjälp innan jag skruvar ihop allt igen.
LasseB
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 april 2008, 11:44
Ort: Br

Fixat

Inlägg av LasseB »

Tack vare hjälpen här på sidan fick jag idag igång Victor. Ett särskilt tack till Benny och daisel för instruktionerna.

Den startade vid första startförsöket och har nu fått ny handpump, nya remmar, nya kylslangar och ny olja samt nytt dieselfilter - så nu ska det väl gå länge. Troligt fel var betydligt enklare än jag först befarade och det var nog helt enkelt fjädern som trycker reglerstången mot hävarmen som hade ramlat av och återfanns i oljetråget. Tyvärr har jag inte fått tag i någon ny fjäder utan har försökt att återställa denna efter bästa förmåga. Som jag skrev tidigare lyckades jag få reglerstångens inställning att rubba på sig, men det verkar som om i alla fall tomgången är ok. Möjligen varvar traktorn lite för lite. Så nu ska bara resten på plats och sen blir det vårbruk - fast potatisen har jag satt för hand eller rättare sagt har min fru satt den - jag skruvade ju med traktorn!
Låst