Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Skopa på Tranåslastare, problem

Moderator: Moderatorer

udenius

Skopa på Tranåslastare, problem

Inlägg av udenius »

Hej
Som glad amatör har jag nu inför vintern kompletterat den gamla Tranåslastare som sitter på min Boxer med adapter för trima och trimaskopa.
Den gamla skopan pajjade förra vintern så det var i sig högst nödvändigt.
Lastaren har dubbelverkande kolvar på lyft och tilt. I hytten har jag tvåspaksventilpaket.

Till problemet. Glädjen över nya prylarna blev kortvarig. Körde mot en liten kan av jord och gräs så det tog stopp vid snökörningen nu i kväll. Det gick inte alls fort och jag tycker inte det borde varit något problem. En hydraulslang spran dock läck och nu saknar jag helt tiltfunktionen. Har inte hunnit titta på om något mer havererade i samband med detta.

Nåväl, till min fråga
Skopan jag nu har är av betydligt stabilare gods än den tidigare skopan i plåt. Den är relativt liten (1,5 m bred) men jag finner det oerhört svårt att manövrera den med traktorn. Stöter i och har sig hela tiden. Vad är tricket? Ligger ni alltid med offset mot backen när ni kör där det är lite ojämt?
En lösning jag tänker mig att släppa mottrycket som ligger på kolven så den blir "fri" och på så vis kan ta upp rörelser utan att lastaren skadas. Ser dock inte hur det skulle vara möjligt med det ventilpaket jag har.

Någon som har några heta tips?

// A
BM 350 BOXER
kungsis

Re: Skopa på Tranåslastare, problem

Inlägg av kungsis »

Du kanske skulle prova att använda ett snöblad monterat i hydralarmarna istället :roll: . Sedan kan du börja använda skopan till det den är avsedd. ATT ÖSA BORT HÖGAR MED. INTE ATT PLOGA.

M.v.h
Kungsis
udenius

Inlägg av udenius »

Nu tycker jag det är lite spydig ton här.

Självklart har jag ett blad på trepunkten som jag plogar med. Jag skulle skopa bort och köra ihop ett par högar när detta inträffade.
På större ytor finns det som du säger ingen fördel med att ploga med skopa.

// A
BM 350 BOXER
kungsis

Inlägg av kungsis »

udenius skrev:Nu tycker jag det är lite spydig ton här.

Självklart har jag ett blad på trepunkten som jag plogar med. Jag skulle skopa bort och köra ihop ett par högar när detta inträffade.
På större ytor finns det som du säger ingen fördel med att ploga med skopa.

// A
Då ber jag om ursäkt. Det finns ju optimister som har förmåga att tro att en traktor med lastare klarar allt. Därför är jag lite trött på sönderkörda lastare och fästen. Det bästa du kan göra är givitvis att montera ett ventilpaket med flytläge. Sedan går det åt träning att köra med lastare. Det är inte lätt att köra. Speciellt om det är en vanlig äldre traktor. Även jag har en äldre traktor (victor), som jag funderade på att fixa flytläge på. Jag hade funderingar på att montera en kran, mellan slangarna till kolvarna. Den skulle jag ha stängd vid normal körning och öppen vid behov av flytläge. Jag genomförde aldrig mina planer och jag är lite tveksam till om det skulle funka. Det är ju olika volym på plus och minus sidan på en hydralcylinder. Sedan skulle jag ju vara tvungen att fixa ett bra fungerande länkage till kranen. Det ska ju vara smidigt att manövrera. Det kanske finns någon som gjort som jag funderade på och vet om det funkar?

M.v.h
Kungsis
Låst