Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
projektarbete
Moderator: Moderatorer
projektarbete
är det någon som vet om volvos senare modeller, typ 22-2650 serien har någonting gemensamt med valmets tidigare modeller?
Re: projektarbete
Utan att egentligen veta, men eftersom 22-serien inte var mycket Volvo så tror jag inte det.
Hej!
Nej, 26-serien var en ren Volvo BM produkt. En face-lift från 814 modellen.
22-serien var en ekonomimodell med inköpta delar för att göra den billigare att tillverka.
Valmet och Volvo BM hade mig veterligen inget samarbete med dessa modeller. De var konkurrenter om köparna tills Volvo BM beslutade sig för att sluta med tillverkningen och istället låta Valmet ta över den avdelningen i företaget.
Nej, 26-serien var en ren Volvo BM produkt. En face-lift från 814 modellen.
22-serien var en ekonomimodell med inköpta delar för att göra den billigare att tillverka.
Valmet och Volvo BM hade mig veterligen inget samarbete med dessa modeller. De var konkurrenter om köparna tills Volvo BM beslutade sig för att sluta med tillverkningen och istället låta Valmet ta över den avdelningen i företaget.
Vissa Valmet modeller, 2005, 2105, var väl mer eller mindre en 2654?
fast det var ju senare, inte tidigare modeller som du efterfrågade.
fast det var ju senare, inte tidigare modeller som du efterfrågade.
2005 och 2105 var vidareutvecklade modeller från 2654, ja. Ett tips är att införskaffa boken "Från Munktells till Valmet" eller se länken om Volvo BM Valmet på BM-sidan.