Jag har sålt min stortraktor och funderar på om det funkar med snöslungan (bredd 2.4m) efter en victor. Jag vet att det finns en film på youtube, men den bevisar ju inget (2cm pudersnö skulle ju en besindriven grålle klara av för tusan). Jag avser inte att använda den hela tiden, utan bara ta till den för att breda vägen genom att skära av vallarna som blir efter vanliga snöbladet. En victor kanske är för lätt för det? Åsikter välkomnas .
M.v.h
Greener
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Victor + snöslung?
Moderator: Moderatorer
Re: Victor + snöslung?
Min åsikt är väl helt enkelt... TESTA!
Nackdelen med Victorn är väl det kopplingsberoende kraftuttaget, men det går ju ändå.
Min Victor har vätskefyllda baktäck, greppar otroligt bra på vintern, har dock aldrig haft en snöslunga på.
Ett tips kan ju vara att försöka hitta hjulvikter.
men hur som helst, har du grejerna så är det väl bara att prova.
Kan väl hoppas att det är nån annan här som kan komma med erfarenheter.
Nackdelen med Victorn är väl det kopplingsberoende kraftuttaget, men det går ju ändå.
Min Victor har vätskefyllda baktäck, greppar otroligt bra på vintern, har dock aldrig haft en snöslunga på.
Jodå, jag ska testa. Bakhjulsvikter och broddkedjor har jag. Fast det är ju lite tråkigt att den 20 januari 2011 med 1 meter snö upptäcka att det här var ju värdelöst. Vad gör man då ? Jag testade med bakblad för något år sedan. Då hade jag gamla däck och enkla snökedjor och inga vikter. Det gick ju inte alls.Ralle skrev:Min åsikt är väl helt enkelt... TESTA!
M.v.h
Kungsis
Hehe, ja det är ju svårt att simulera snö.
Kan väl bara säga att jag har plogat en hel del med bakblad utan kedjor, och det har fungerat jättebra så länge det inte är tung blötsnö.
Vätska i däcken är bra grejer, kanske blir mer vikt än med hjulvikter...
Kan väl bara säga att jag har plogat en hel del med bakblad utan kedjor, och det har fungerat jättebra så länge det inte är tung blötsnö.
Vätska i däcken är bra grejer, kanske blir mer vikt än med hjulvikter...
Hej. Själv kör jag en 36:a med broddkedjor och 2,20m bred slunga ifrån DUUN vilket fungerar ypperligt.
I värsta fall kan väl problemet bli att ekipaget vill gira i diket om snövallen är för hård?
När det är för mycket snö för mitt ekipage så hissar jag slungan så får jag rejält tryck på bakhjulen och kör istället en resa till.
Jag har en halv kilometer att hålla ren, beroende på snödjup hissar jag slungan olika högt så slipper jag krypa på ettan...
Andra gånger klarar jag att köra med den nere fast i låg fart, när jag sedan vänt hemåt växlar jag upp och står på och tar en halvmeter till i bredd.
Tror själv att du grejar det med lite körteknik! Lycka till!!
I värsta fall kan väl problemet bli att ekipaget vill gira i diket om snövallen är för hård?
När det är för mycket snö för mitt ekipage så hissar jag slungan så får jag rejält tryck på bakhjulen och kör istället en resa till.
Jag har en halv kilometer att hålla ren, beroende på snödjup hissar jag slungan olika högt så slipper jag krypa på ettan...
Andra gånger klarar jag att köra med den nere fast i låg fart, när jag sedan vänt hemåt växlar jag upp och står på och tar en halvmeter till i bredd.
Tror själv att du grejar det med lite körteknik! Lycka till!!