Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Kylvattenläckage vid spridare?

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

Anders:B

Kylvattenläckage vid spridare?

Inlägg av Anders:B »

På min Boxer 350-65 så har det uppstått ett litet flöde med glykolvatten vid den mittersta spridaren.
Det blir en liten pöl på golvet efter en natt..
Hur allvarligt kan det vara, är det någon tätning som gett sig eller är det värre saker?
Går det att köra eller bör man åtgärda innan det blir värre?

Jag har annars tänkt göra en renovering längre fram i höst med nya kolvar/foder och sotningssats inkl. diverse packningar.
Detta pga. den avger lite väl mycket oljerök ur påfyllningshålet.
I övrigt väldigt lättstartad och går bra (som jag tycker) men den kanske blir som "ny" med kolvbytet, många verkar uppleva det så?
tommy-BD

Re: Kylvattenläckage vid spridare?

Inlägg av tommy-BD »

Hej! Troligen är det en spridarhylsa som det läker ifrån, en mässinghylsa som är nerpressad i toppen och runt den sitter en oring, och tätar inte oringen får hylsan läkage mellan hylsa och topp. Har själv en victor 230 , när jag köpte den hade den samma problem fast vattnet läkte ner i förbränningsrummet, beställde nya hylsor och fick en kille från Swecon att montera och kona in de nya hylsorna för en billig peng, sen har jag inte haft något problem med läkage. Är nog ingen fara att köra så länge det läker ut från motorn, håll bara koll på kylvätskenivån och på oljestickan så det inte kommer ner i oljan, är oljan grådaskig kör ej. Vill ändå rekomendera dig att kolla upp felet ganska snart. Hör gärna av dig till forumet vad felet var, kan hjälpa andra med samma problem.
Lycka till!
Låst