Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Lite hjälp, volvo bm 350

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

tobbe-38

Lite hjälp, volvo bm 350

Inlägg av tobbe-38 »

Hej ja är ny på detta forum, och skulle behöva hjälp på min ny öpplivade boxer

Det är så att ja kände en som hadde en boxer ståendes hadde stått ca 5år, han sa att foderna hadde sjunkit på den,
men ja rev i sär toppen och såg att cylindrarna var fylda med vatten :roll: , tvätta ur de smörjde in fodret med olja,
sen efter tjatande så gick han med på att köpa pakningar så bytte dom och sen funkade traktorn finnemang(detta var en väldigt nerkortad historia, traktorn fick stå ca 1 år i särplockad innan ja fick lov/delar)

men minna frågor är

1, oljan som var i den var sen 82- väldigt mkt slam och skit(löv,barr,gegga) den var svart och tjock,
bytte så klart oljan och filtret när ja håll på med att fixa den, till mobil 10w30 diesel olja,
men efter ca 1-2h körande är oljan svart igen(vet att de beror på att det var massa skit efter gamla oljan)

själva frågan är varför är de nästan snustort om man öppnar påfylnadslocket för motoroljan det är knappt fuktigt med olja vid ventilerna, i en polares boxer flyter de runt olja där? har hört att det är en smörjkanal som går till toppen, och att den kan lägga igen med dålig olja, Rätta mig?

2, sen när man gasar kan de vara en fördröjning på 2-3sek innan motorn svarar

3, sen sitter de en ford dämpare på den låter väldigt högt, tar man bort den låter de ännu högre såklart, gör ont i öronen,
men polarens låter ganska behagligt utan dämpare jämfört mot min utan. kan de ha med ventil instl. och göra? ja stälde in mina ventiler, dom har aldrig vart justerade och stod väldigt mkt fel.

ja har bytt olja i växelåda/bakaxelhus, fyllt på till insprutningspumpen, bytt olja i motorn, sen gjort ren luftrenaren och bytt olja där, bytt sotsats(det var blockpakningen som hadde gått)
sen har ja smörjt upp varenda smörjnippel, tänkte att man kanske skulle ta och serva traktorn för första gången, är ju trotsallt min traktor nu

ursäkta att de blev så rörigt skrivet :oops:

Mvh
daisel
Forumberoende

Re: Lite hjälp, volvo bm 350

Inlägg av daisel »

Det höga ljudet kan bero på läckande ventiler, kolvringar mm, för som jag fattade det så gjorde du inget med dessa?

Prova att lossa ventlibryggan och blås rent i olje hålet/hålen. Det ska ju komma redigt med smörja där uppe.
hej, jag
tobbe-38

Inlägg av tobbe-38 »

Ja tvättade toppen lite och gjorde rent förbärningsrummen, men såg att en ventil läckte lite.

jo men hur gör ja rent olje kanalerna, kollade i bok och det är ju skott smörjning genom kam axeln
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Blås med tryckluft samtidigt som du sakta vevar runt motorn några varv
hej, jag
tobbe-38

Inlägg av tobbe-38 »

daisel skrev:Blås med tryckluft samtidigt som du sakta vevar runt motorn några varv
ja så har ja tänkt, men vart ska ja blåsa?? reducerings ventilen går de komma åt om man tar bort den?
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

nu tog det stopp för mig med
hej, jag
tobbe-38

Inlägg av tobbe-38 »

Får se. vill renovera motorn, för den verkar inte vara i så fräscht skick fast den går som en klocka.

men är slö på gasen, senn läcker minst en ventil, sen massa rever i loppet
Låst