Jag har en liten victor som behöver nya bakdäck, och därför mottager jag gärna synpunkter på kvaliten på billiga sådana. Jag har en större traktor, så därför behöver den inte slita för hårt, men används iaf "på riktigt" = lättare transport, hömaskiner och lastarkörning. Därför är jag fundersam på om man kanske ska kosta på sig lite bättre kvalite? Billigaste kinestillverkade kan jag köpa för ca. 2000kr/st (Jag är lite rädd för att de skulle ha dålig gummikvalite = att de snabbt får torrsprickor?). Lägger jag på ca 750kr så får jag Firestone. Eller ska man satsa på ännu bättre? Alla synpunkter mottages tacksamt.
M.v.h
Kungsis
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Kvalite på bakdäck?
Moderator: Moderatorer
Re: Kvalite på bakdäck?
40 besökare, men inga kommentarer . Kom igen nu. Det brukar väl inte vara brist på åsikter hos folk . Eller är ni för blyga .
M.v.h
Kungsis
M.v.h
Kungsis
Jag skulle satsa på kvalite, men jag är en sådan människa som inte gillar "billig skit"
hej, jag
Jag vet inte om skillnaden är så vansinnigt stor vad beträffar torrsprickor. Det är i alla fall som så att oavsett vilket märke du väljer kommer du aldrig få ett däck som håller sig sprickfritt lika länge som de gamla originaldäcken. Ett exempel som jag har sett skillnaden på är Good Year där däck från -75 kan se riktigt fina ut medan likadana från -95 är totalt uppspruckna.
Farsan köpte en omgång billighetsdäck (Alliance) för snart 15 år sen och de börjar bli spruckna idag men å andra sidan står traktorn ute hela tiden också. De hade alldeles säkert klarat sig betydligt bättre om traktorn stått under tak, eller åtminstone så inte solen kommit åt dem. Innan de däcken hade han en omgång Michelin och de hade ännu värre torrsprickor vid samma ålder som Alliancedäcken.
Farsan köpte en omgång billighetsdäck (Alliance) för snart 15 år sen och de börjar bli spruckna idag men å andra sidan står traktorn ute hela tiden också. De hade alldeles säkert klarat sig betydligt bättre om traktorn stått under tak, eller åtminstone så inte solen kommit åt dem. Innan de däcken hade han en omgång Michelin och de hade ännu värre torrsprickor vid samma ålder som Alliancedäcken.
Tack för åsikterna. Just nu tror jag att det lutar mot att jag köper mellankvalite, typ Firestone. Det är kanske inte något toppkvalitefabrikat, men förhoppningsvis iaf inget billigt skit . Jag försöker att ställa in traktorn i garaget så mycket det är möjligt, så förhoppningsvis håller de i 15 år. I så fall duger det åt mig.
M.v.h
Kungsis
M.v.h
Kungsis
Kvalité på däck inverkar även på dragförmåga och terrängegenskaper. Men ska du bara finåka spelar det såklart mindre roll.
Jag ska bara uppdatera lite. Efter att ha lyssnat på gummiverkstäderna så blev det lågprisdäck. Eftersom jag bl.a ska använda den i skogen så behövdes diagonaldäck och enligt försäljarna så spelade det då mindre roll vilket fabrikat jag valde vad gällde dragförmåga, mjukhet och allmän kvalite. Hade jag använt den till enbart lantarbete så skule jag haft radial och då hade det verkligen haft stor betydelse vilket fabrikat jag hade valt (allt enligt gummiverkstäderna). Iaf är jag än så länge riktigt nöjd. Vilken himla skillnad mot gamla hårda orginaldäck. Skulle det uppstå problem eller om något annat skulle inträffa, så lovar jag att återkomma i frågan. Tack för synpunkterna.
M.v.h
Kungsis
M.v.h
Kungsis