Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
sugsil 430
Moderator: Moderatorer
sugsil 430
hur tar man enklast bort sugsilen i hydraultanken på en 430, den sitter inklämd mellan hytt och tank. Om jag tar bort högra glasfibersidan inne i hytten så ser men den i varje fall.
Hjälper det att ta bort den svarta kåpan över fläkten? I vintras slutade hydraulen att fungera, ispropp för när jag värmde med kupevärmare mot sugsilen några timmar så fungerade den igen. Men ska byta olja och vore bra och byta/göra rent sugsilen på en gång.
Hjälper det att ta bort den svarta kåpan över fläkten? I vintras slutade hydraulen att fungera, ispropp för när jag värmde med kupevärmare mot sugsilen några timmar så fungerade den igen. Men ska byta olja och vore bra och byta/göra rent sugsilen på en gång.
-
Re: sugsil 430
Undrar själv över samma sak, men som det ser ut så måste frontplåten loss där den lilla rutan sitter, ska själv ändå ta loss den plåten för att måla plåten och byta listen och samtidigt passa på att byta sugsilen och hydrauloljan.
Någon som vet vilken storlek det är på sugsilen ?
Det finns 2 storlekar, 50 mm och 60 mm, vilken är rätt till BM 430 ?
/VolvoBMNisse
Någon som vet vilken storlek det är på sugsilen ?
Det finns 2 storlekar, 50 mm och 60 mm, vilken är rätt till BM 430 ?
/VolvoBMNisse
ja det kanske fungerar, testa gärna och berätta hur det gick. Ett annat sätt är att lämna in traktorn för
oljbyte hos någon verkstad och göra problemet till någon annans.
Och slippa massa oljekladd
oljbyte hos någon verkstad och göra problemet till någon annans.
Och slippa massa oljekladd
-
Sådärja, då var både sugsilen, returfiltret och oljan bytt
Tömma oljan var inte alls speciellt kladdigt, bara lossa på sugledningen och ställa en dunk med en tratt under som samlar upp oljan.
Sugsilen var sedan mycket enkel att ta loss, bara ta bort 4 st skruvar och dra loss, och lätt att få tillbaka den nya.
Returfiltret var det lite svårare med, fick nästan inte ut den ur tanken, saker som tog emot och trångt, men med lite mer demontering och en del svordomar så kom filtret ut till slut, för att få tillbaka allt med filtret monterat, så fick jag lossa hela röret från skarven under traktorn, även det andra returröret fick jag lossa, sen krävdes det lite mer svordomar innan filtret gick på plats, sen blev ännu lite mer svärande för att få dit röret (ville gå i fel gänga), men allt gick bra.
Sen vid provkörningen så gick inte hydraulen alls, lösningen är att öppna tryckanslutningen på pumpen några varv, kommer lite luft och olja sen åkte jordbrukslyften upp.
Se till att ha rätt filter, till min var det 50 mm sugsil, nya packningar och 20 L hydraulolja behövs och byt gärna även tätningsbrickorna på bultarna (gjorde inte det själv för jag glömde köpa dessa).
/VolvoBMNisse
Tömma oljan var inte alls speciellt kladdigt, bara lossa på sugledningen och ställa en dunk med en tratt under som samlar upp oljan.
Sugsilen var sedan mycket enkel att ta loss, bara ta bort 4 st skruvar och dra loss, och lätt att få tillbaka den nya.
Returfiltret var det lite svårare med, fick nästan inte ut den ur tanken, saker som tog emot och trångt, men med lite mer demontering och en del svordomar så kom filtret ut till slut, för att få tillbaka allt med filtret monterat, så fick jag lossa hela röret från skarven under traktorn, även det andra returröret fick jag lossa, sen krävdes det lite mer svordomar innan filtret gick på plats, sen blev ännu lite mer svärande för att få dit röret (ville gå i fel gänga), men allt gick bra.
Sen vid provkörningen så gick inte hydraulen alls, lösningen är att öppna tryckanslutningen på pumpen några varv, kommer lite luft och olja sen åkte jordbrukslyften upp.
Se till att ha rätt filter, till min var det 50 mm sugsil, nya packningar och 20 L hydraulolja behövs och byt gärna även tätningsbrickorna på bultarna (gjorde inte det själv för jag glömde köpa dessa).
/VolvoBMNisse
när jag kollar under hyttens vänstra sida sitter det något som ser ut som en avtappningskran
på vad jag tror är ett hydralrör, frågan är om man kan tappa ut det mesta av oljan där och slippa få
all olja från tanken ut genom sugsilen och om det går å bara byta enbart oljan den vägen så länge??
på vad jag tror är ett hydralrör, frågan är om man kan tappa ut det mesta av oljan där och slippa få
all olja från tanken ut genom sugsilen och om det går å bara byta enbart oljan den vägen så länge??
-
Det går lätt att tömma ur oljan genom att lossa båda klämmorna på den korta slangen som sitter på sugledningen till sugsilen, och trycka upp den mot röret en bit, det rinner ut lugnt och stilla därifrån, bara att samla upp oljan, man behöver inte ta loss sugsilen för att tömma oljan.
Jag har ingen avtappning på min 430, du kanske har en senare årsmodell ?
Du kan kolla om röret sitter i botten på tanken.
/VolvoBMNisse
Jag har ingen avtappning på min 430, du kanske har en senare årsmodell ?
Du kan kolla om röret sitter i botten på tanken.
/VolvoBMNisse
årsmodell 1976 och kanske testar jag och tappa ur oljan där, ev vatten lägger sig väl i botten på allt dvs med lite tur just där kranen finns.
jag vet att sugsilen bör bytas också eller göras ren. Hyttens frontplåt har ju också värmefläkten monterad på min traktor men jag antar det är en förutsättning att ta bort den för att komma åt sugsilen väl?
jag vet att sugsilen bör bytas också eller göras ren. Hyttens frontplåt har ju också värmefläkten monterad på min traktor men jag antar det är en förutsättning att ta bort den för att komma åt sugsilen väl?
-
Det stämmer att plåten måste loss för att komma åt sugsilen, det är lite enklare på årsmod -71, då man inte behöver ta loss värmefläkten.
Sugsilen är ganska enkel att byta, men returfiltret är svårt, trångt, och precis att filtret gick att få ut från tanken.
Det var mycket skräp i sugsilen.
Du kan prova om det går att tömma oljan från pluggen, det går även att tömma hydraulolja från lyften där bak, man ska ta loss en skruv, den nedersta till vänster om tryckstångsfästet.
/VolvoBMNisse
Sugsilen är ganska enkel att byta, men returfiltret är svårt, trångt, och precis att filtret gick att få ut från tanken.
Det var mycket skräp i sugsilen.
Du kan prova om det går att tömma oljan från pluggen, det går även att tömma hydraulolja från lyften där bak, man ska ta loss en skruv, den nedersta till vänster om tryckstångsfästet.
/VolvoBMNisse
Jaaa titta, svart på vitt. Hur enkelt som helst................
hur enkelt som helst blev det............................kostade på byte av hydralolja, sugsil och returfilter hos en traktorfirma, tog tre timmar inkl byte av olja i snabbväxel å växellåda.
Mekar'n sa att hydraloljan inte såg kul ut, massor med vatten i den. Inte så konstigt att jag fick ispropp i vintras .
Mekar'n sa att hydraloljan inte såg kul ut, massor med vatten i den. Inte så konstigt att jag fick ispropp i vintras .