En gammal 650, -73.
Om jag lyfter redskapslyften högt, säg över halva lyfthöjden, då går den bara att sänka ner till ungefär hälften. Där hakar den upp sig, om jag manuellt går och lyfter i en av armarna och släpper ner den så det liksom blir ett slag då sjunker den ner. Så länge jag inte lyfter lyften för högt så går det bra att höja och sänka. Den sjunker inte ens med redskap på. Felet har uppstått helt nyligen, den har funkat bra tidigare. Vad kan det vara som är galet?
Sen skulle jag vara glad om någon kan berätta ett par grejjor angående funktionen på spakarna till lyft och kraftuttag (jag är alldeles nybliven med traktor).
Till redskapslyften finns två spakar, den med långt slag som man reglerar höj och sänk men sen finns det en till kortare som också har med lyften att göra vad jag kan förstå, vad gör den spaken?
Kraftuttaget har också två spakar, en kort för in och urkoppling men en längre med tre lägen verkar det som, hur är funktionen?
Tacksam för eventuella svar.
Kjell.
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Lyftarmarna vill inte gå ner...
Moderator: Moderatorer
Re: Lyftarmarna vill inte gå ner...
Den korta spaken till krafttaget växlar du mellan friläge och drivhjulsberoende eller oberoende, det är lämpligt att ha den i friläge när krafttaget inte ska användas på lång sikt.
Den långa spaken går till krafttagets lammel koppling.
Det där med att lyften hakar sig låter skumt, måste vara något mekaniskt fel inuti hydraulen.
Den korta spaken till hydralen är till för att välja mellan blandreglering(vanlig användning av hydralen) eller djupreglering (som man använder när man plöjer tex) Vid användning av djupreglering ska man även lossa en skruv på tryckstångsfästet som gör att det kan röra sig, den sitter i neder delen av fästet
Den stora är helt enkelt till att höja och sänka hydralen.
Den långa spaken går till krafttagets lammel koppling.
Det där med att lyften hakar sig låter skumt, måste vara något mekaniskt fel inuti hydraulen.
Den korta spaken till hydralen är till för att välja mellan blandreglering(vanlig användning av hydralen) eller djupreglering (som man använder när man plöjer tex) Vid användning av djupreglering ska man även lossa en skruv på tryckstångsfästet som gör att det kan röra sig, den sitter i neder delen av fästet
Den stora är helt enkelt till att höja och sänka hydralen.
hej, jag