Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
T21:a som går illa
Moderator: Moderatorer
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 27 oktober 2008, 11:39
- Ort: Gr
- Kontakt:
T21:a som går illa
Hej!
Jag köpte nyss en t21:a 1947. Förra ägaren renoverade motorn, men hade inte tid med den mer.
Redan när jag tog hem han så gick han väldigt oroligt på höga varvtal men bra på de låga, samt att han är orkeslös. Jag har funderat länge på vad det kan vara...?
Magneten är kass, så där sitter en tändspole kopplad till magneten som fortfarande fungerar som fördelare.
På magneten sitter ett reglage "tror att man ändrar för och eftertändningen med den" som jag ändrade lite på en dag, då helt plötsligt gick han kanon, orkade i backarna samt varvade bra, men tyvär råkade jag ändra den inställningen och kan nu inte hitta den igen.
Förgasaren verkar funka fint, bränsletillförselkranen är utskruvad cirka 4 varv, enligt instruktionsboken är munstycket fullt öppet, om jag skruvar in den mer så bara eftertänder han hela tiden.
Finns det någon som sitter på några bra tips?
/Markus
Jag köpte nyss en t21:a 1947. Förra ägaren renoverade motorn, men hade inte tid med den mer.
Redan när jag tog hem han så gick han väldigt oroligt på höga varvtal men bra på de låga, samt att han är orkeslös. Jag har funderat länge på vad det kan vara...?
Magneten är kass, så där sitter en tändspole kopplad till magneten som fortfarande fungerar som fördelare.
På magneten sitter ett reglage "tror att man ändrar för och eftertändningen med den" som jag ändrade lite på en dag, då helt plötsligt gick han kanon, orkade i backarna samt varvade bra, men tyvär råkade jag ändra den inställningen och kan nu inte hitta den igen.
Förgasaren verkar funka fint, bränsletillförselkranen är utskruvad cirka 4 varv, enligt instruktionsboken är munstycket fullt öppet, om jag skruvar in den mer så bara eftertänder han hela tiden.
Finns det någon som sitter på några bra tips?
/Markus
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 27 oktober 2008, 11:39
- Ort: Gr
- Kontakt:
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 27 oktober 2008, 11:39
- Ort: Gr
- Kontakt:
Re: T21:a som går illa
Hej. Jag har inget svar till dig men har samma problem med min T22.
Den startar lätt, går fint på "mellanvarv" och tomgång men ökar jag
till fullgas så efter någon sekund smäller den, precis som att soppan tar slut.
Är mycket orkeslös på högre växlar.
Har hittat en sida ifrån USA son säljer nytillverkade förgasare Zenith.
Det finns en rund platta på förgasaren och genom detta nummer kan man spåra
vilken förgasare men ska ha. Sidan är WWW.steinertractor.com
De skickar till sverigen med kostnaden är då ca 35 dollar engart för frakt.
De har även nya flotörer samt huvudmunstycken till ett överkomligt pris.
De har även teknisk hjälp som visar vilken förgasare man har.
Hoppas att flera läser dett och kan vägleda oss.
Mvh Robert Israelsson Västerås.
Den startar lätt, går fint på "mellanvarv" och tomgång men ökar jag
till fullgas så efter någon sekund smäller den, precis som att soppan tar slut.
Är mycket orkeslös på högre växlar.
Har hittat en sida ifrån USA son säljer nytillverkade förgasare Zenith.
Det finns en rund platta på förgasaren och genom detta nummer kan man spåra
vilken förgasare men ska ha. Sidan är WWW.steinertractor.com
De skickar till sverigen med kostnaden är då ca 35 dollar engart för frakt.
De har även nya flotörer samt huvudmunstycken till ett överkomligt pris.
De har även teknisk hjälp som visar vilken förgasare man har.
Hoppas att flera läser dett och kan vägleda oss.
Mvh Robert Israelsson Västerås.
Re: T21:a som går illa
Låter som det är lite glappt vid brytarspetsarna, sitter allt fast ordentligt där? Kolla öppningsavståndet mellan brytarna, hur ser brytarna ut? kanske bör man byta kondensator och brytare om brytarna ser dåliga ut. Byt allt som behöver bytas först ställ sedan tändningen rätt Har du kollat grenröret/insugningsröret noga? det är ofta sprickor eller rosthål, kan även vara dålig packning där, då kan det bli liknande fel som du har.
Re: T21:a som går illa
Hej. Jag fick fart på min traktor T22.
Min kändes orkeslös och gick illa på högre varv, small osv.
Felet satt i förgasaren, jag ändrade på inställningen på flottören.
Tog isär förgasaren och böjde försiktigt upp "flytkroppen" mot nålen-munstycket som
släpper på bensinen.Nu verkar det som att det fylls på mer bensin i rätt takt och tar inte
slut i "skålen".
Hittade en fin anvisning (engelska) på www.maskinisten.net under "downloads".
Om Zenith och Marvel förgasare.
Ni måste registrera er för att få tillgång till att intruktionsböcker samt sprängskisser, mycket läsvärt där.....
Mvh Robert
Min kändes orkeslös och gick illa på högre varv, small osv.
Felet satt i förgasaren, jag ändrade på inställningen på flottören.
Tog isär förgasaren och böjde försiktigt upp "flytkroppen" mot nålen-munstycket som
släpper på bensinen.Nu verkar det som att det fylls på mer bensin i rätt takt och tar inte
slut i "skålen".
Hittade en fin anvisning (engelska) på www.maskinisten.net under "downloads".
Om Zenith och Marvel förgasare.
Ni måste registrera er för att få tillgång till att intruktionsböcker samt sprängskisser, mycket läsvärt där.....
Mvh Robert