Har en startmotor som inte orkar dra igång traktorn (320). Den funkar på bänken men i traktorn så orkar den inte. Finns det något bra trix att testa styrkan direkt på bänken?
Ska kanske dra hela historian?
Fick ett tjuvstopp ute vid dungen ute på åker och när jag skulle starta så orkade motorn inte runt. Jaha, tänkte jag och traska hem och hämta hjälp batteriet. Ingen effekt.
Så jag plocka ur startmotorn och slängde den i skottkärran. När jag rev isär den så visade det sig att ett kol hade gått av. Hittade nya kol på http://www.startmotor.se/ ,väldigt snabb leverans också Slänger i de nya kolen och testar och startmotorn spinner som tusan.
Glad och nöjd traskar jag ner till traktorn, igen. Men nähä, ingen rottation på motor. Aha, dåliga batterier, tänker jag. Sagt och gjort batterierna åker ur och släpas hem i skottkärran. (Funderingarna på att köpa in en extra traktor växer.) Och jodå, batterierna behövde nog en liten laddning.
Tillbaka vid traktorn, skruvar i den nyladdade batterierna och tänker att nu blir det härlig snurr på grejerna. Men nä. Så ut med startmotorn igen och ner i skottkärran och så traska hemåt. Har åtminstone lärt mig montera ur och i startmotorn snabbt
Isär med eländ... startmotorn igen. Plopp där låg en fjäder. Och så då var det ett kol som inte låg emot ordentligt får vi anta. Vilken tur att jag precis har pensionerat min borrmaskin, där satt en passande fjäder. Test körning med godkänt resultat.
Så tillbaka till frågan, innan jag traskar ner till traktorn igen, hur testar jag att startmotorn klarar av att vrida runt traktormotorn?
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Kontroll av startmotor
Moderator: Moderatorer
Re: Kontroll av startmotor
Du kan ju mäta strömmen (Ampere). Det vill säga, då bör du kanske ta ur startmotorn igen och köra på bänken, samtidigt som du mäter strömmen. Sedan mäter du samma sak med startmotorn i traktorn och jämför. Den kommer att dra lite mer ström när den drar runt motorn, men inte hur mycket som helst.
Dessvärre kan man ju inte härifrån säga vad det rätta värdet skall vara. Du får nog leta mer efter sådana uppgifter hos någon verkstad.
Lite omständigt som du ser, men har du korrekta uppgifter från t.ex. en fordonselektriker, på vad den skall dra, så blir det genast lättare.
OBS! Du kommer att behöva en shunt för att mäta så höga strömmar. Det är ingen komplicerad apparatur, men kanske ovanlig, så där har du en irriterande faktor till.
Om du kan mäta motståndet (Ohm) i lindningen, så kan du räkna fram hur mycket den borde dra. Använd den översta formeln för I = U/R . Du har alltså systemspänning 12 volt. Så mäter du upp motståndet R. Och dividerar U med R, då får du fram hur mycket startmotorn teoretiskt skall dra.
Dessvärre kan man ju inte härifrån säga vad det rätta värdet skall vara. Du får nog leta mer efter sådana uppgifter hos någon verkstad.
Lite omständigt som du ser, men har du korrekta uppgifter från t.ex. en fordonselektriker, på vad den skall dra, så blir det genast lättare.
OBS! Du kommer att behöva en shunt för att mäta så höga strömmar. Det är ingen komplicerad apparatur, men kanske ovanlig, så där har du en irriterande faktor till.
Om du kan mäta motståndet (Ohm) i lindningen, så kan du räkna fram hur mycket den borde dra. Använd den översta formeln för I = U/R . Du har alltså systemspänning 12 volt. Så mäter du upp motståndet R. Och dividerar U med R, då får du fram hur mycket startmotorn teoretiskt skall dra.
Re: Kontroll av startmotor
Att möta strömen är ju det lättaste ren praktiskt. Tyvärr kräver ju det en strömmätare och den kostar ju en slant, även på Jula. Men det är ju billigare än en ny startmotor.
Däremot kan det ju vara vettigt att mäta upp motståndet så att det inte har blivit en kortslutning i den. Vi hamnar väl på 50 mOhm om motorn har en effekt på 3KW.
Däremot kan det ju vara vettigt att mäta upp motståndet så att det inte har blivit en kortslutning i den. Vi hamnar väl på 50 mOhm om motorn har en effekt på 3KW.
Re: Kontroll av startmotor
Det kan vara så att ankaret behöver svarvas då det inte är riktigt runt så kolen inte ligger på helt.
Obelastad så snurrar den för fullt men när det blir belastning så räcker det inte till
Jag har fått min startmotor renoverad med nya kol,svarvad,smord för 500kr.
Kanske ovanligt billigt?
Obelastad så snurrar den för fullt men när det blir belastning så räcker det inte till
Jag har fått min startmotor renoverad med nya kol,svarvad,smord för 500kr.
Kanske ovanligt billigt?
Re: Kontroll av startmotor
Fixat!
Fick köpa mig en utbytesstartmotor, visserligen dyrt men den funka. Antar att det var spolarna till magneterna som var brända. Funkar utmärkt lös men orkade inget vid belastning.
Fick köpa mig en utbytesstartmotor, visserligen dyrt men den funka. Antar att det var spolarna till magneterna som var brända. Funkar utmärkt lös men orkade inget vid belastning.