Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Bygga om frontlastare

Tjata om alla möjliga klurigheter kring traktorerna.

Moderator: Moderatorer

VolvoBMNisse

Bygga om frontlastare

Inlägg av VolvoBMNisse »

Hej!

Jag har en Ålö Quicke Plus med mekanisk tömning, men ska bygga om den till hydraulisk.

Behöver tips och förslag på hur man kan göra det på bästa sätt, någon som har den kunskapen ?

Ska man tex ha ett redskapsfäste eller göra fästen direkt i skopan ?

Alla tips och förslag mottages tacksamt.

/VolvoBMNisse
daisel
Forumberoende

Re: Bygga om frontlastare

Inlägg av daisel »

Kolla på blocket, där fins det i bland ombyggda lastare till salu, där ser du ju ur dom har gjort
hej, jag
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Det enklaste är ju att fästa i skopan direkt, då är ju det hela ganska enkelt.
Men om man sen enkelt vill kunna byta redskap är det ju klart att det kan vara bra med redskapsfäste, men då blir ju jobbet större också.

Sen blir det hela ju även tyngre med redskapsfäste.
VolvoBMNisse

Inlägg av VolvoBMNisse »

Jag har bara en snöskopa till lastaren, så det blir nog enklast att montera fästet i skopan (om skopan håller för detta).

Hur ska man montera hydraulcylindern så att den går fritt i sin rörelse utan att slå i tvärbalken i lastaren ?
Är bästa sättet att prova sig fram till rätt montering ?
Kanske ska man montera hydraulcylindern högt upp i bakkant och lågt i skopan ?

Jag har en gång byggt om en Ålö rörlastare, men då gjorde jag ett redskapsfäste och fick kapa den nedre tvärbalken för att hydraulcylindern skulle gå fritt, vill helst undvika att kapa bärande delar i lastaren och bygga om denna utan alltför stora ingrepp.

/VolvoBMNisse
revert

Inlägg av revert »

Jag säger som Daisel, kolla på nätet hur andra har gjort.
Här är en video där man kan uppfatta lite hur någon händig har gjort. Filmen är inte lång så det går fort, men det går ju att stoppa filmen där man ser tiltcylindern bäst.
http://www.youtube.com/watch?v=Gh23SjOf ... =1&index=6

Och med egna experiment lär man sig rätt mycket. Nu funderar du på ett fäste för eventuella andra kommande redskap. Det torde inte vara märkligare för det. Principen blir ju ändå densamma. Och förstärkningar på t.ex. skopans baksida borde göra god nytta.
VolvoBMNisse

Inlägg av VolvoBMNisse »

Jag kommer nog på någon bra lösning när jag börjar bygga om, men tack för alla tips.

Den nuvarande mekaniska tippfunktionen är ganska farlig ibland, hände senast att skopan tippade vid körning, ett gupp på vägen som gjorde så att hela traktorn hoppade till och spärren släppte, kunde ha gått riktigt illa, men eftersom jag var beredd på att det kan hända så hade jag lyft upp så pass mycket att skopan hänger fritt om spärren släpper, annars kunde skopan ha fastnat i marken och orsakat stora skador på lastaren.

/VolvoBMNisse
Sweden-Viking

Inlägg av Sweden-Viking »

Hej!

Här är bilder på min Quicke plus H med hydraul.
P4250437 komp.JPG
P4250437 komp.JPG (203.25 KiB) Visad 13274 gånger
DSC00213 komp.JPG
DSC00213 komp.JPG (141.35 KiB) Visad 13274 gånger
P4250438 komp.JPG
P4250438 komp.JPG (180.05 KiB) Visad 13272 gånger
:idea: Är det någon som har en jord eller grusskopa passande till denna, typ 1 eller 2h?
Jag är mycket intresserad, skicka mej ett PM....
BM Volvo 350 Boxer 1963, 1/2-band, takkran. Skogskonverterad Nr:43 av Hultdins i Malå + KMA 10ton
VOLVO-BM 400T 1969 (Servo, Boxer axel mm)+ Ålö Qvicke +Farma huggarvagn + Överum 2-skär
DavidBrown 25D 1953 (Daisy) egentillv vagn
Olle Å

Inlägg av Olle Å »

Jag hade en lastare till min BM 400. En Ålö Quicke med mekanisk tömning. Satte på en hydraul kolv och svetsade på fästen på snöskopa, lastgaffel och till en balgrip. Lastaren var dock lite klen, så jag monterade en cylinder till på vardera sidan för lyfthjälp. Nu klarade den att lyfta väldigt tunga ensilagebalar och 750 kg storsäck. Men det behövdes en vikt baktill på ca 6-700 kg för att traktorn inte skulle stå på näsan. Fick då förlänga lastarramen bakåt under hytten för att få den starkare. Monterade en hjälpservo som funkade bra.
VolvoBMNisse

Inlägg av VolvoBMNisse »

Hej!

Tackar för alla svar.

Gjorde ett försök att bygga om frontlastaren till hydraulisk med ett hemmagjort redskapsfäste passande till snöskopan
Jag använde en 70 cm lång hydraulcylinder, fick göra bakre fästet ganska högt för att kolvstången ska gå fritt över den nedre tvärbalken i frontlastaren.

Jag får testa och se om alla fästen och redskapsfästet håller utan att något brister.

/VolvoBMNisse
Senast redigerad av VolvoBMNisse den 21 april 2011, 23:06, redigerad totalt 1 gånger.
VolvoBMNisse

Inlägg av VolvoBMNisse »

Då var ombyggnaden av frontlastaren klar.

Har kontrollerat rörelsen och den är helt okej, återstår att se om alla fästen klarar belastning.

Hoppas denna bild kan vara till någon hjälp för någon annan som vill bygga om sin mekaniska frontlastare till hydraulisk.

Bilden visar fästet uppifrån/framifrån.

/VolvoBMNisse

UPPDATERING 2011-04-21

Tar upp en gammal tråd, men mitt hemmagjorda typ 1 fäste höll inte riktigt som det var tänkt.

Därför köpte jag Trima svetsfästen och tillverkade en redskapsram som passar till krokarna och i frontlastarens fästen.
Trima fästena svetsade jag fast på skopans baksida.

Det här tycker jag blev en mycket bättre och stabilare lösning än den jag hade förut.

Finns färdiga ramar att köpa och anpassa till frontlastare, men jag valde att tillverka en ram, blev lite billigare.

/VolvoBMNisse
Trima ramen (hemtillverkad)
trima_5.jpg
trima_5.jpg (53.08 KiB) Visad 12003 gånger
Ramen med skopan monterad
trima_4.jpg
trima_4.jpg (46.69 KiB) Visad 12003 gånger
Gamla hemmatillverkade Ålö typ 1 fästet
Lastare-5.jpg
Lastare-5.jpg (174.46 KiB) Visad 13058 gånger
Senast redigerad av VolvoBMNisse den 25 maj 2011, 10:16, redigerad totalt 4 gång.
kungsis

Inlägg av kungsis »

Snyggt :P . Håller själv på med att bygga om lastaren till min victor. Har än så länge bara varit och köpt två cylindrar från en gammal bakgavellyft. Det är ju lite funderingar för att få till det bra.

M.v.h
Kungsis
Sweden-Viking

Inlägg av Sweden-Viking »

Nice... :shock:
Bra jobbat.
Kul att se era projekt...

Keep upp the good Work
BM Volvo 350 Boxer 1963, 1/2-band, takkran. Skogskonverterad Nr:43 av Hultdins i Malå + KMA 10ton
VOLVO-BM 400T 1969 (Servo, Boxer axel mm)+ Ålö Qvicke +Farma huggarvagn + Överum 2-skär
DavidBrown 25D 1953 (Daisy) egentillv vagn
Låst