Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Växla under körning
Moderator: Moderatorer
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
- Ort: Norrbotten
Växla under körning
Hej!
Undrar lite över om växling under körning.
Kan man växla en BM 430 under körning fast växellådan är osynkroniserad, utan att riskera att skada växellådan ?
Eller ska man stå helt stilla och lägga i önskad växel och sen köra iväg ?
Har läst lite om dubbeltrampning av kopplingen, men aldrig vågat testa.
/VolvoBMNisse
Undrar lite över om växling under körning.
Kan man växla en BM 430 under körning fast växellådan är osynkroniserad, utan att riskera att skada växellådan ?
Eller ska man stå helt stilla och lägga i önskad växel och sen köra iväg ?
Har läst lite om dubbeltrampning av kopplingen, men aldrig vågat testa.
/VolvoBMNisse
Re: Växla under körning
Det går att växla mellan alla 4 vxl under gång, men med gamla hederliga dubbeltramps metoden.
Däremot växlar man hög-låg vxl stillastående.
Har du snabbväxel, Trac-Trol så går den att växla i låg-hög o vice verca i fart o utan kopplings pedal. Men eftersom Bm snabbväxlar är lite känsliga så brukar jag växla snabbväxeln på min Bm 650 ifrån låg till hög genom att släppa lite på gasen om jag drar lätta saker efter, drar jag tunga lass bakom använder jag alltid kopplingen vid upp växling till hög läget.
Däremot växlar man hög-låg vxl stillastående.
Har du snabbväxel, Trac-Trol så går den att växla i låg-hög o vice verca i fart o utan kopplings pedal. Men eftersom Bm snabbväxlar är lite känsliga så brukar jag växla snabbväxeln på min Bm 650 ifrån låg till hög genom att släppa lite på gasen om jag drar lätta saker efter, drar jag tunga lass bakom använder jag alltid kopplingen vid upp växling till hög läget.
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
- Ort: Norrbotten
Re: Växla under körning
Hej!
Tackar för svar.
Har ingen snabbväxel, det verkar vara extrautrustning, har läst att det finns en del problem med denna.
Kanske vågar testa växla vid körning, jag får se senare.
Diffspärren, ska man använda kopplingen där eller måste traktorn stå helt stilla vid inkoppling ?
Det står inte så mycket i instruktionsboken om diffspärren, bara att den kopplas in när man trampar ner pedalen och kopplas ur när man släpper pedalen, har inte testat den heller, vet ej om den fungerar.
/VolvoBMNisse
Tackar för svar.
Har ingen snabbväxel, det verkar vara extrautrustning, har läst att det finns en del problem med denna.
Kanske vågar testa växla vid körning, jag får se senare.
Diffspärren, ska man använda kopplingen där eller måste traktorn stå helt stilla vid inkoppling ?
Det står inte så mycket i instruktionsboken om diffspärren, bara att den kopplas in när man trampar ner pedalen och kopplas ur när man släpper pedalen, har inte testat den heller, vet ej om den fungerar.
/VolvoBMNisse
Re: Växla under körning
Har du inte växlat när du kört innan? hur har du klarat dej, jag växlar jämt när jag kör
hej, jag
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
- Ort: Norrbotten
Re: Växla under körning
Har bara korta sträckor transportkörning, mest snöplogning, då kör man bara på en växel
Jag har varit lite för försiktig med att växla då jag inte gillar ljudet av att det brakar i växellådan.
Men ska testa växla under körning, vilken teknik använder man med kopplingen då för att det inte ska skrapa vid växlingarna ?
/VolvoBMNisse
Jag har varit lite för försiktig med att växla då jag inte gillar ljudet av att det brakar i växellådan.
Men ska testa växla under körning, vilken teknik använder man med kopplingen då för att det inte ska skrapa vid växlingarna ?
/VolvoBMNisse
Re: Växla under körning
Tekniken kallas att dubbeltrampa.
Det går till som så att när du ska växla upp trycker du ner kopplingspedalen och lägger ur växeln. Släpp upp kopplingen och släpp gasen. När motorvarvet är rätt (prova deig fram) trycker du ner kopplingen igen och lägger i växeln. Du gör lika dant när du växlar ner men då ska motorvarvet ökas i stället.
Som du säkert förstår är det lite trixigt i början innan man hittar rätt varv och framförallt innan man gör det fort nog så inte traktorn hinner stanna innan nästa växel är i.
Det går till som så att när du ska växla upp trycker du ner kopplingspedalen och lägger ur växeln. Släpp upp kopplingen och släpp gasen. När motorvarvet är rätt (prova deig fram) trycker du ner kopplingen igen och lägger i växeln. Du gör lika dant när du växlar ner men då ska motorvarvet ökas i stället.
Som du säkert förstår är det lite trixigt i början innan man hittar rätt varv och framförallt innan man gör det fort nog så inte traktorn hinner stanna innan nästa växel är i.
Re: Växla under körning
Jag brukar alldrig dubbeltrampa när jag växlar uppåt, bara dra av på gasen. Skrapar obefintligt.
hej, jag
Re: Växla under körning
Nä det är inte säkert det behövs, men olika modeller kakn bete sig olika och när vi är inne på ämnet dubbeltrampa kan jag ta en liten fundering som inte är alltför OT.
Jag har kört ett antal 350 och 600 både i lumpen och privat. 350:na hade jag aldrig problem med att växla. Det var som daisel skrev att jag knappt behövde dubbeltrampa men 600:na har varit väldigt känsliga och skrapar fruktansvärt så fort motorvarvet ligger det minsta fel. Det är altså inte en traktor jag pratar om utan en 5-6st av varje. Hur kan det komma sig? Det ska väl inte skilja något på dem i lådan eller beror det på att 600:n år snabbare/långsammare på att ändra motorvarv?
Jag har kört ett antal 350 och 600 både i lumpen och privat. 350:na hade jag aldrig problem med att växla. Det var som daisel skrev att jag knappt behövde dubbeltrampa men 600:na har varit väldigt känsliga och skrapar fruktansvärt så fort motorvarvet ligger det minsta fel. Det är altså inte en traktor jag pratar om utan en 5-6st av varje. Hur kan det komma sig? Det ska väl inte skilja något på dem i lådan eller beror det på att 600:n år snabbare/långsammare på att ändra motorvarv?
Re: Växla under körning
nej du, jag tror inte du har haft otur med maskinerna där iallafall, samma sak med våran 600. ska man växla ner så får man nästan stanna traktorn för att få i växeln.ake64 skrev:Nä det är inte säkert det behövs, men olika modeller kakn bete sig olika och när vi är inne på ämnet dubbeltrampa kan jag ta en liten fundering som inte är alltför OT.
Jag har kört ett antal 350 och 600 både i lumpen och privat. 350:na hade jag aldrig problem med att växla. Det var som daisel skrev att jag knappt behövde dubbeltrampa men 600:na har varit väldigt känsliga och skrapar fruktansvärt så fort motorvarvet ligger det minsta fel. Det är altså inte en traktor jag pratar om utan en 5-6st av varje. Hur kan det komma sig? Det ska väl inte skilja något på dem i lådan eller beror det på att 600:n år snabbare/långsammare på att ändra motorvarv?
Re: Växla under körning
Min 400:a (samma växellåda som 430) växlar jag upp utan skrap, fungerar fint om man inte har för bråttom när man växlar.
Vid nerväxling får man koppla ur, lägga ur växeln, släppa kopplingen och gasa till ordentligt så att man varvar upp växellådan till rätt varvtal för den växel som ska i, ner med kopplingen och i med växeln.
Går också fint utan skrap.
Men det krävs lite träning, man måste ju lära sig när man kan lägga i de olika växlarna vid vilka varvtal osv.
Man måste lära sig traktorn.
Så ut och öva, skrapet är inte så farligt om du inte tvingar i växeln, får du skrap så låt bli att trycka i växeln. Ligger man rätt så ramlar växeln i fingerlätt.
Vid nerväxling får man koppla ur, lägga ur växeln, släppa kopplingen och gasa till ordentligt så att man varvar upp växellådan till rätt varvtal för den växel som ska i, ner med kopplingen och i med växeln.
Går också fint utan skrap.
Men det krävs lite träning, man måste ju lära sig när man kan lägga i de olika växlarna vid vilka varvtal osv.
Man måste lära sig traktorn.
Så ut och öva, skrapet är inte så farligt om du inte tvingar i växeln, får du skrap så låt bli att trycka i växeln. Ligger man rätt så ramlar växeln i fingerlätt.
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
- Ort: Norrbotten
Re: Växla under körning
Hej!
Nu har jag testat att växla under körning, det gick fint helt utan skrap, bara att växla upp, har bara prövat växlat upp från H1 till H3, och ner från H3 till H1, men växeln gick lätt i helt utan skrap.
Har kanske lite för mycket kopplingsspel i pedalen, ca 8-10 cm, det borde väl vara mindre spel än så, kanske 50 mm, växlarna skrapar ibland när man lägger i en växel vid stillastående med kopplingen nere, det borde väl inte snurra i växellådan med nertryckt koppling ?
/VolvoBMNisse
Nu har jag testat att växla under körning, det gick fint helt utan skrap, bara att växla upp, har bara prövat växlat upp från H1 till H3, och ner från H3 till H1, men växeln gick lätt i helt utan skrap.
Har kanske lite för mycket kopplingsspel i pedalen, ca 8-10 cm, det borde väl vara mindre spel än så, kanske 50 mm, växlarna skrapar ibland när man lägger i en växel vid stillastående med kopplingen nere, det borde väl inte snurra i växellådan med nertryckt koppling ?
/VolvoBMNisse
Re: Växla under körning
Nä, det borde inte snurra med nertryckt koppling, men sen beror det på hur snabb man är.
Lådan måste ju få en chans att hinna stanna också.
Fast det låter som lite mycket spel det där.
Lådan måste ju få en chans att hinna stanna också.
Fast det låter som lite mycket spel det där.
Re: Växla under körning
Hej,
När jag körde traktor (650) regelbudet så kunde jag växla vid transportkörning utan att använda kopplingen.
Det kräver ju förstås rätt varvtal.
Det tränar dessutom upp motorörat.
Testa, det är lättare an du tror.
Bosse
När jag körde traktor (650) regelbudet så kunde jag växla vid transportkörning utan att använda kopplingen.
Det kräver ju förstås rätt varvtal.
Det tränar dessutom upp motorörat.
Testa, det är lättare an du tror.
Bosse
Re: Växla under körning
Det ska mycket till om du ska förstöra en osynkad bm låda, de är i prencip omöjligt så det är bara och växla.