Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Knackande ljud vid tomgång, BM 430
Moderator: Moderatorer
-
Knackande ljud vid tomgång, BM 430
Hej!
Har ett knackande ljud i transmissionen vid tomgång i min BM 430, hörs när kopplingen är uppe, vid nedtryckt koppling upphör knacket, verkar som om ljudet finns under tanken, vad beror detta på ?
Detta knackljud har alltid funnits, men det blev tydligare nu när det blev varmare ute (+19).
Skrapar då man lägger i växel med koppling nere vid stillastående, men om man har hög/låg i neutralläge och sedan lägger i en växel så skrapar det nästan inget, sen när man lägger i hög/lågläget så skrapar det lite, men när man väl lagt i en växel så går det att gå igenom alla växlarna helt utan skrapljud, vad kan det bero på ?
/VolvoBMNisse
Har ett knackande ljud i transmissionen vid tomgång i min BM 430, hörs när kopplingen är uppe, vid nedtryckt koppling upphör knacket, verkar som om ljudet finns under tanken, vad beror detta på ?
Detta knackljud har alltid funnits, men det blev tydligare nu när det blev varmare ute (+19).
Skrapar då man lägger i växel med koppling nere vid stillastående, men om man har hög/låg i neutralläge och sedan lägger i en växel så skrapar det nästan inget, sen när man lägger i hög/lågläget så skrapar det lite, men när man väl lagt i en växel så går det att gå igenom alla växlarna helt utan skrapljud, vad kan det bero på ?
/VolvoBMNisse
Senast redigerad av VolvoBMNisse den 16 maj 2010, 21:48, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Kackande ljud vid tomgång, BM 430
JA detta är ett faktum på 430i det är inget att oroa sig för. När oljan i växellådan blir varm så går allting i vxllådan lätt och då skramlar det. Och då går även kuggarna lite fortare så då skrapar det när du lägger i en vxl. Osynkade lådor tål det så det e bara att köra på
Mvh 650man
Mvh 650man
Knackandet är antagligen bara kuggarna som slår mot varandra, det är ju en del kuggspel i dessa gamla lådor, och en 3-cyl motor går ju inte precis med ett jämt och fint varvtal.
Men är det under tanken det låter borde det vara kraftuttagslådan som låter, och borde då inte tystna helt förrän du trycker ner kopplingen i botten sp kraftuttaget kopplas ur.
Hur gammal är oljan i växellådan?
Jag bytte olja i min 400:a, och den blev mycket tystare efter det!
Ej att förglömma är att kraftuttagslådan ej sitter ihop men vanliga lådan och också behöver ny olja. I alla fall på 400:an, antar att det är samma på 430.
Men är det under tanken det låter borde det vara kraftuttagslådan som låter, och borde då inte tystna helt förrän du trycker ner kopplingen i botten sp kraftuttaget kopplas ur.
Hur gammal är oljan i växellådan?
Jag bytte olja i min 400:a, och den blev mycket tystare efter det!
Ej att förglömma är att kraftuttagslådan ej sitter ihop men vanliga lådan och också behöver ny olja. I alla fall på 400:an, antar att det är samma på 430.
vart kollar man och fyller på och tömmer krafftutags lådan? vad ska det vara för olja
hej, jag
På 400:an sitter det en fyllning och nivåplugg på vänstersidan under tanken.daisel skrev:vart kollar man och fyller på och tömmer krafftutags lådan? vad ska det vara för olja
Bottenpluggen minns jag inte riktigt, men den borde väl sitta på ungefär samma ställe fast i botten.
Olja körde jag med vanlig växellådsolja 80w90.
-
Knackljudet upphör om jag trampar ner kopplingen halvvägs, så då är det mest troligt kuggspel i växellådan.
Vet ej när oljan byttes, men jag har fått fylla på 4 liter.
I min BM 430 finns ingen nivåplugg i kraftuttagsväxeln, enl instruktionsboken ska det i 45 liter olja (utan snabbväxel), så oljan rinner väl över till kraftuttagsväxeln eller hur fyller man på olja där ?
Det finns 3 st avtappningspluggar, en i kraftuttagsväxeln, en i växellådan och en i bakaxeln.
/VolvoBMNisse
I min BM 430 finns ingen nivåplugg i kraftuttagsväxeln, enl instruktionsboken ska det i 45 liter olja (utan snabbväxel), så oljan rinner väl över till kraftuttagsväxeln eller hur fyller man på olja där ?
Det finns 3 st avtappningspluggar, en i kraftuttagsväxeln, en i växellådan och en i bakaxeln.
/VolvoBMNisse
Då är det nog växellådan, prova byt olja.VolvoBMNisse skrev:Knackljudet upphör om jag trampar ner kopplingen halvvägs, så då är det mest troligt kuggspel i växellådan.
Kan ju vara så att de är ihopbyggda på 430. Jag tror det var 35 liter i låda/bakaxel i 400:an, hur mycket kraftuttaget rymmer minns jag inte.VolvoBMNisse skrev: I min BM 430 finns ingen nivåplugg i kraftuttagsväxeln, enl instruktionsboken ska det i 45 liter olja (utan snabbväxel), så oljan rinner väl över till kraftuttagsväxeln eller hur fyller man på olja där ?
3 pluggar är det på 400:an också, den i växellådan och bakaxel tömmer samma men båda måste skruvas ur för att allt ska rinna ur.
Re: Knackande ljud vid tomgång, BM 430
Det är 2 urtappningspluggar och en luftplugg.