Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Såmaskin BM
Moderator: Moderatorer
-
Såmaskin BM
Har bm gjort såmaskiner?
BM såmaskin
Hej Håkan!
I mina papper hittade jag ett provmeddelande om en BM Volvo traktor såmaskin typ EB till trepunkslyft. Vikt: 385 kg, arbetsbredd 2,52 m. Maskinen är anmäld och framställd av A/B Bolinder-Munktell. 1963 står det på meddelandet och maskinen testades 1961-62. Sålådan var på 220 liter. Den danska maskinprovningen tyckte att maskinen var lätt att jobba med.
I mina papper hittade jag ett provmeddelande om en BM Volvo traktor såmaskin typ EB till trepunkslyft. Vikt: 385 kg, arbetsbredd 2,52 m. Maskinen är anmäld och framställd av A/B Bolinder-Munktell. 1963 står det på meddelandet och maskinen testades 1961-62. Sålådan var på 220 liter. Den danska maskinprovningen tyckte att maskinen var lätt att jobba med.
Fast egentligen var det väl AB Skurups-verken, alltså TIVE som tillverkade domdär maskinerna. Men jag vet att dom såldes genom BM någon period och har ju länge hafft samma återförsäljare som BM. Jag har en reklambrochyr på TIVE såmaskien EB, tryckt 1965. Jag har sett både BM-märkta och TIVE-märkta exemplar i verkligheten men jag kommer inte ihåg om dom TIVE-märkta var röda eller gröna, de BM-märkta var gröna. Detta var det första embryot till vad som femton tjugo år senare blev såjättarna och kombijättarna, så det är ett stycke viktig maskinhistoria.
BM - TIVE
Intressant och inte så konstigt med tanke på hur många tillverkares maskiner som fått en BM-dekal på sig genom åren. De lite större TIVE-såmaskinerna var väl röda i alla fall, HS(?) HSV och inte minst SÅ-Jet.
Re: Såmaskin BM
Det stämmer att BM såmaskinerna var gröna.
Jag har en sådan BM maskin den är ifrån 1962.
Farfar min köpte den ny till sin Volvo t 24, sen när Victorn kom till gården fick den äran.
Liten trevlig maskin men lite vek o klent byggd, vill gärna spricka i plåten runt lådan där hjul o bill- fästen sitter sägs det.
Har inte sett nåt sånt på den här.
Nu går den mest för nöjes skull, sen jag tog över gården efter min far.
Farfar min köpte den ny till sin Volvo t 24, sen när Victorn kom till gården fick den äran.
Liten trevlig maskin men lite vek o klent byggd, vill gärna spricka i plåten runt lådan där hjul o bill- fästen sitter sägs det.
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
Re: Såmaskin BM
Var faktiskt och hämtade en röd och fin Tive EB här om dagen, lite kul att BM körde med samma modell. Problemet för mig är att jag inte har någon såtabell. Den låg tydligen kvar i sålådan, så råttorna hade kalasat på den. Så nu undrar jag om någon kan bistå med lite uppgifter, så jag kan göra vridprov använda min nya leksak?
Lövnäsen skrev:Det stämmer att BM såmaskinerna var gröna.