Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Svårväxlad 650 turbo
Moderator: Moderatorer
Svårväxlad 650 turbo
Tja! köpte en 650 turbo-82a för en dag sedan. STOLT ÄGARE!! Men när jag skulle köra hem den så skorrade den något fruktansvärt när jag skulle växla från hög 2an till hög 4an , jag hade snabbväxeln i låglåge. Är det jag som gör något fel?? tacksam för svar!!
Re: Svårväxlad 650 turbo
Hej,
Om vi utgår ifrån att du varvade fullt på 2:an(6) så var hastigheten i lågläge 10,3 km/tim, när du sedan läger i 4:an(8) så måste varvtalet nedtill runt 1150 rpm för att slippa skrapning när du växlar. Det förutsätter också att hastigheten inte minskar nämnvärt under tiden du växlar.
Föreslår att du använder 3:an också så slipper du så stora varvtalsförändingar på motorn. Jag vill påstå att du kan växla mellan 2:an, 3:an och 4:n utan att använda kopplingen. Dessutom utan att det skrapar. Men det kräver träning och vältrimmat motoröra.
Lycka till. Kört 650 sedan 1971. /Bosse P
Om vi utgår ifrån att du varvade fullt på 2:an(6) så var hastigheten i lågläge 10,3 km/tim, när du sedan läger i 4:an(8) så måste varvtalet nedtill runt 1150 rpm för att slippa skrapning när du växlar. Det förutsätter också att hastigheten inte minskar nämnvärt under tiden du växlar.
Föreslår att du använder 3:an också så slipper du så stora varvtalsförändingar på motorn. Jag vill påstå att du kan växla mellan 2:an, 3:an och 4:n utan att använda kopplingen. Dessutom utan att det skrapar. Men det kräver träning och vältrimmat motoröra.
Lycka till. Kört 650 sedan 1971. /Bosse P
Re: Svårväxlad 650 turbo
Okej ska prova med tackar!! Fina traktorer 650i