Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Ett skrapande ljud
Moderator: Moderatorer
Ett skrapande ljud
Hej
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med ett skrapande ljud från vxlådan. Det skarapan när fördelningslådan ligger i H,L eller N. Men När man trycker ner kopplingen fullt så tystnar det. Någon som har en gissning eller som vet.....
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med ett skrapande ljud från vxlådan. Det skarapan när fördelningslådan ligger i H,L eller N. Men När man trycker ner kopplingen fullt så tystnar det. Någon som har en gissning eller som vet.....
Re: Ett skrapande ljud
Vad är det för fordon vi pratar om
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
Samma här Buster 400.
Det brukar kunna vara urtrampningslagret /hållaren som skallrar. Ibland händer det att spiralfjädrarna som ligger radiellt i lamellen är ihop tryckta (mattade) då kan det hammra och slå, obs det är inte alla lameller som har sådan fjädring. Men det kan ju också vara andra lager som "spänns upp" i växellådan när kopplingen trycks ner. Vibrationer och skaller kan ju låta på ett ställe men uppkomma någon helt annan stans.
Det är väl dubbelkoppling på den på samma sätt som BM 320? Du säger att det skramlar hela tiden tills den är helt nedtryckt. Kan det vara så att det är kraftuttaget som skramlar? Ändras ljudet när du lägger i/ur kraftuttaget?
Urtrampningslagret brukar väl låta när man trycker ner kopplingen inte tvärtom?
Urtrampningslagret brukar väl låta när man trycker ner kopplingen inte tvärtom?
Hej!
Jag har inte kollat om det blir samma när jag kopplar i kraftuttaget, Men jag skulle gissa att det är samma ljud då. Men Uttrampningslagret roterer väl bara när jag kopplar ur? Så det kan det väl inte vara?
Jag har inte kollat om det blir samma när jag kopplar i kraftuttaget, Men jag skulle gissa att det är samma ljud då. Men Uttrampningslagret roterer väl bara när jag kopplar ur? Så det kan det väl inte vara?
Urtrampningslagret roterar egentligen bara då man trampar ner kopplingen, men vid feljustering eller avsaknad av returfjäder kan lagret ligga an mot solfjädern. Men vad jag menar med skrammel från lagret eller hållaren är att det skakar i tomme av vibrationer, om lagret ligger och snuddar solfjädern kan det uppkomma skakljud, (lagret ligger och stutsar mot solfjädern). Känn efter försiktigt på pedalen om det finns spel och om det slutar skramla då du lägger an kopplingen lätt. om det låter vid nertrampad koppling är urtrampningslagret dåligt, kan även vara det lilla lagret i svänghjulet som är dåligt.
Ibland sitter det ryckutjämnare fjädrar i lamellen, spiralfjädrar som tar upp radiella krafter, dessa kan mattas och bli för korta då kan det börja skallra.
Kolla även bultförbanden runt sprängkåpan mm. Händer ju att traktorer håller på att dela sig i skarvarna, speciellt om de har lastare.
Ibland sitter det ryckutjämnare fjädrar i lamellen, spiralfjädrar som tar upp radiella krafter, dessa kan mattas och bli för korta då kan det börja skallra.
Kolla även bultförbanden runt sprängkåpan mm. Händer ju att traktorer håller på att dela sig i skarvarna, speciellt om de har lastare.
AfrikaATV skrev:Hej
VXL lådan på en bm brukar slamra och låta eftersom kuggarna går så lätt. Men du kan prova med att byta oljga i växellådan och se om det blir någe bättre.