Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Dieselpump BM 430
Moderator: Moderatorer
Dieselpump BM 430
Köpte en Bm 430 som stått i många år sedan den kastat ur sig motoroljan. Byte motorolja , luftade osv. Motorn startade och gick bra i ca 15 minuter då den började kasta ur sig oljan genom vevhusventilasionen. Upptäckte att oljan bestod av mer diesel en olja. Demonterade pumpen och upptäckte att skruven och brickan som håller ihop drevet hade lossnat. Alltså skruven håller ihop pumpaxeln och drevet som sitter i motorn och som får pumpen att snurra. Beställde ny skruv och packbox, bytte startade och körde inga problem. Hade väll kört 15-20 timmar totalt då samma fenomen uppstod. Skruven och brickan lossnade och diesel genom vevhusvventilasionen. Monterade tillbaka allt (med gänglåsning) och nu till frågan. Ska det stora drevet som skruvats ihop med pumpen kunna röra sig i sidled pumpaxeln rör sig samtidigt det handlar om 1-1,5mm?
Re: Dieselpump BM 430
Har den ett sådant spel så är rotoraxelns lagring slut. Det förklarar även varför packboxen inte klarar att täta runt axeln. Den måste vara helt stum radiellt.
Re: Dieselpump BM 430
Ok, tack då vet jag.
Re: Dieselpump BM 430
Fast jag undrar om det är så i detta fall. Har monterat och glappet ligger nog på max 1mm. Provkörde några kilometer och kollade om bulten skruvat ur sig men den verkar sitta som berget. Jag har en teori (förhoppning) om att jag inte lyckats dra bulten tillräckligt första gången. När jag monterade denna gång upptäckte jag att bulten gick att dra in ca 1 cm till efter det att jag dragit runt motorn. Då axeln nog fastnat lite på vägen in in drevet. Får väll provköra och kontrollera bulten efter varje körning en tid framåt. Uppstår felet igen får jag väll försöka få tag på en annan pump.William skrev:Har den ett sådant spel så är rotoraxelns lagring slut. Det förklarar även varför packboxen inte klarar att täta runt axeln. Den måste vara helt stum radiellt.