Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Berättelse om en traktor

Allt som inte passar in i någon av dom övriga kategorierna

Moderator: Moderatorer

revert

Berättelse om en traktor

Inlägg av revert »

Populär Historia heter en tidning som kanske inte är närliggande till traktorer? Trots det hittade jag följande text i en "Frågor och Svar-spalt" i tidningens nätupplaga. Artikeln var införd 2006.

Läsarfrågor

Mer om jordbrukets trotjänare
Jag skulle vilja veta lite mer om traktorn BM Boxer som tillverkades på 1960-talet. Jag minns en sådan från min barndom.
/Maria Vallin, Malmö

Svar: Bolinder Munktell 350 Boxer tillverkades i drygt 28 000 exemplar under åren 1959–67 och inte så få svenskar med rötter på landsbygden har egna, ofta nostalgiska, minnen av de lite långsträckta, röda traktorerna. Modellen var BM:s mest populära någonsin och ibland var det svårt för fabriken i Eskilstuna att räcka till för alla beställningar.

Modellen lanserades under högtidliga former i mars 1959, med deltagande av bland andra dåvarande jordbruksministern Gösta Netzén och chefen för världens viktigaste provningsinstitution för traktorer, Lester F Larsen från universitetet i Nebraska, USA.
Modellen hade tagit tre och ett halvt år att utveckla och målet var en stark och tålig traktor med låg bränsleförbrukning som fungerade både i jord- och skogsbruk. Boxern skulle också vara bekvämare för föraren än tidigare model-
ler, enklare att stiga på och av, och lättare att styra.
Motorn var på femtio hästkrafter och eftersom den försetts med ett oberoende kraftuttag (en roterande axel avsedd att driva bogserat redskap) passade den utmärkt framför en tröska. Vid den här tiden var den bogserade tröskan ännu vanligast på de svenska åkrarna.

Boxern är inte bara ihågkommen som en ovanligt lyckad traktormodell utan också för att dess grundchassi bildade bas för flera nya arbetsfordon, både för skogsbruk och entreprenad. Den såldes dessutom som industritraktor, då gulmålad.
AB Bolinder Munktell bildades 1932 genom en sammanslagning av Munktells respektive Bolinders Mekaniska verkstad. 1950 köptes bolaget upp av Volvo och drygt tjugo år senare fick det namnet Volvo BM AB.
1985 sålde Volvo traktorproduktionen till finska Valmet, men för att inte stöta sig med de trogna kunderna kallades traktorerna länge för Volvo BM Valmet och Volvo Valmet. I dag säljs traktorerna under namnet Valtra.
Anna Larsdotter
Redaktionssekreterare
daisel
Forumberoende

Re: Berättelse om en traktor

Inlägg av daisel »

Den som vill veta ännu mer ska läsa boken "Från munktells till valmet"

Mycket bra bok!
hej, jag
Låst