Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Lossa oljetråg BM 320

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

Laokon

Lossa oljetråg BM 320

Inlägg av Laokon »

Håller på med lite motor reparationer på 320. Ska ta ur kolvarna och byta ringa (och kanske mer). Men nu har jag kört fast, jag få inte loss oljetråget. Finns det några tips på "dolda skruvar" eller andra trix. Har en verkstadshandbok och har tagit bort framvagnen enligt instruktionen, men sen finns det inte så många fler tips där.

Vad kan jag göra? Hur mycket kan jag ta i och hur? Avdragare, var?
daisel
Forumberoende

Re: Lossa oljetråg BM 320

Inlägg av daisel »

Dom kan sitta hårt , banka i mellan en skruvmejsel i kanten och bänd
hej, jag
Laokon

Inlägg av Laokon »

Jepp, det var så det var. Fick in en skruvmejsel i bakrekanten och då hoppade det loss.

Har fått ut kolvarna och det var tvåans kolv som var skadad. Ringarna hade fastnat och där har vi orsaken till puffarna ur vevhuset. Tvättade och putsade till kolvarna och fodren och hoppas på montering i morgon. Lagren ser snygga ut, någon har nog varit här för inte allt för längesedan... Undrar om det var samma person som snålade med att köpa ny termostat, det satt ingen i alls nu. Mycket packning på tub hade han i alla fall :)
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Härligt!, sätter du i nya ringar på alla kolvar när du är i farten eller?
hej, jag
Laokon

Inlägg av Laokon »

Jepp, det blev nya kolvringar på alla cylindrar, även om det kanske inte skulle behövts.

Ventilerna ser fräscha ut och läcker inte. Har kört fultestet genom att häll en skvätt diesel på ventilen och se om det rinner ut.

Nu har jag ett annat litet bekymmer... Till toppen är det ju muttrar med 11/16", vilket jag trodde mig skulle fixa med en vanlig hylsa. Men det gick ju inte för bultarna under spridarna :( Där behövs en långhylsa... Var inne på Tools, såg att de hade en på hemsidan, men de hade den inte hemma och den skulle gå på 450kr :o (Jula tar väl en så där 36 spänn för en lång 19mm). Så hur har ni gjort? Har ni riktiga verktyget som finns i manualen? Eller har ni en bra affär (helst på nätet) som säljer billiga tum-verktyg? Eller har ni snickrat ihop något själva? Funderar lite på det senare för min del.
revert

Inlägg av revert »

Tum eller millimeter skall inte skilja något större på priset. Det går åt lika mycket stål i detaljen och tillverkningen går förmodligen i samma maskin (med olika inställningar), så den järnaffär som vill ta mer betalt för tumhylsor skall du inte göra affärer med. En sak kan vara att det inte alltid finns på lager, men det är en annan historia.
Vänd dig till dom stora, Biltema, Jula, Clas Ohlson, Mekonomen, Skruvat m.m. m.m.
Laokon

Inlägg av Laokon »

Jula och Clasoholson hade inga långa 11/16... Däremot hittade jag en hylsa på Mekonomen när jag var där i annat ärende, 36 kr kostande den där. Naturligtvis ska inte tum kosta mer än mm. Kostnaden måste ju helt styras av efterfrågan och en järnhandel som vänder sig till industri vill förmodligen inte hantera sådana här ovanligheter.

Hoppas att nästa laddning från OiE kommer i morgon. Har beställt några nya vattenslangar, termostat och ny oljeplugg. Den oljeplugg som satt i ser ut att komma från något vattensystem, hoppas att gängorna inte har skadats.

Sen ska blir det en flärp till avgasröret. Framför allt för att jag alltid velat ha en, känns lite kul. Men också för att spara motorn när traktorn står ute. Har haft en uppklippt 1 liters flaska som är lätt att glömma både att sätta dit och att ta av...
Låst